Vägverket Produktion bygger den andra entreprenaden för Umeå godsbangård.

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2006 14:29 CEST

Nu är det klart att kommande entreprenad för bygget av den nya godsbangården i Umeå byggs av Vägverket Produktion. Entreprenaden uppgår till cirka 90 miljoner kronor och innefattar två järnvägsbroar, en gång- och cykelbro, två vägportar för gång- och cykeltrafiken samt en ombyggnation av Hissjövägen och Bomvägen i Umeå. - Vi hälsar Vägverket Produktion välkommen till projektet och ser framemot byggstart säger Lars Hedvall, projektledare vid Banverket.

Arbetet med Banverkets nya godsbangård i Umeå pågår för fullt och nu är det alltså klart att den andra entreprenaden där flera broar, vägportar och ombyggnation av vägar skall göras av Vägverket Produktion. Bygget påbörjas nu i maj och kommer att pågå ända fram till mitten av 2008. – Vi har upphandlat det för oss totalekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, säger Lars Hedvall. Vi hälsar Vägverket Produktion välkomna och önskar dom lycka till!

Den största förändringen kommer att märkas när Bomvägen byggs om 2007. Direkt efter att besöksmässan stora Nolia avslutas i augusti 2007 stängs Bomvägen under ett halvår och trafiken leds om. När ombyggnationen är klar då är Bomvägen sänkt och järnvägen går på bro över Bomvägen liksom en gång- och cykelbro.

- Vi tackar för förtroendet att bygga den andra entreprenaden för Umeå godsbangård, säger Anders Åström arbetschef på Vägverket Produktion. I dagsläget ser det ut som att vi kommer att ha ett 20-tal personer sysselsatta framförallt när broarbetena kommer igång dessutom kommer ca 6-10 maskiner att vara sysselsatta för de tyngre terrasserings- och markarbetena.

Kontraktets ikraftträdande sker under förutsättning att överprövning av Banverkets beslut inte sker, enligt lagen om offentlig upphandling.

Vägverket Produktion är en affärsenhet i Vägverket. Enheten arbetar med byggande samt drift och underhåll av vägar och anläggningar åt offentliga och privata kunder. Vägverket Produktion är ett av landets ledande väg- och anläggningsföretag, med cirka 2 500 medarbetare och med en årsomsättning på över sex Mdr.

Läs mer om Vägverket Produktion på: http://www.vagverketproduktion.se
(Öppnas i nytt fönster)