Hur flyttar man ett samhälle? Internationell workshop lägger grunden för ny svensk exporttjänst

Den 22 mars går starten för ett unikt internationellt möte i Gällivare - City Move Interdesign. Under två veckor är orten Malmberget i Gällivare kommun i globalt fokus då kompetenser från 17 olika länder samlas för att lägga grunden till ett kunskapscenter på temat: Hur flyttar man ett samhälle utifrån människans behov och välmående? Spetskompetens inom samhällsflyttar förväntas kunna bli en ny svensk exporttjänst.

Alaska. Skanör-Falsterbo. Maldiverna. Över hela jordklotet hotas människors hem på grund av klimatförändringar, jordbävningar, skogsbränder. Hela grupper av befolkningar måste flytta på sig. Det är ett globalt problem, oavsett orsak.

Nu blir orten Malmberget i Norrbotten ett pilotfall för hela världen då 40 stadsplanerare, arkitekter, designer och forskare från 17 olika länder samlas i en workshop, City Move Interdesign. Gruppen ska utifrån en problembeskrivning ge förslag på lösningar, föreslå konkreta och visionära idéer om hur man genomför en samhällsflytt, med människans behov, vilja och förutsättningar i fokus.

Malmberget genomgår en omvälvande samhällsförändring som en följd av ortens omfattande gruvverksamhet. Ända sedan 1970-talet har malmbergsborna steg för steg tvingats flytta från hus och hem, en process som ofrånkomligt har en negativ inverkan på människor och miljö. Samtidigt finns förståelse och stolthet över gruvnäringens positiva utveckling som en märklig paradox. Malmen ger och malmen tar.

- Människorna i Malmberget har alltid levt sida vid sida med gruvverksamheten. Omvandlingen kommer att fortsätta så länge malmbrytningen pågår och LKAB fortsätter att ta sitt ansvar för att alla som bor och verkar i Malmberget ska trivas och utvecklas på orterna, säger Anders Furbeck, direktör för enheten Kvalitet och Miljö på LKAB.

Gruvnäringen utgör basen i kommunens näringsliv som genererar flest arbetstillfällen och samtidigt inbringar ett ansenligt tillskott till statskassan. De senaste åren har gruvbolaget LKAB funnit nya stora fyndigheter som kan betraktas som affärsmässiga fullträffar, men som också till stor del berör bebodda områden. Den ökade aktiviteten i berggrunden leder till att deformationer och vibrationer uppstår, vilket skapar oro bland de boende. Det finns också en problematik med att inte kunna ge planeringsförutsättningar med någon större exakthet. Sammantaget skapar detta en situation där de berörda invånarna känner otrygghet och osäkerhet.

- Gällivare kommun har låg arbetslöshet och ett näringsliv som utöver gruvorna utvecklas positivt. Men det absolut viktigaste är att människor mår bra och har en god livsmiljö. Ser vi på malmbergsbornas situation så finns det en hel del att förbättra, säger Tommy Nyström, kommunalråd i Gällivare kommun. - Flytten från Malmberget har pågått i snart 40 år och de berörda har genom åren tålmodigt accepterat villkoren. I dagsläget har det dock tillkommit faktorer som mer påtagligt påverkar förhållandet för de som bor kvar. Från kommunens sida har vi förhoppningen att City Move Interdesign ska bidra till att leda in oss på nya vägar där den fortsatta samhällsutvecklingen i högre grad präglas av god livsmiljö och trivsel istället för otrygghet och förtvivlan.

Hur flyttar man då människors hem, grannar, trivsel, fin utsikt, arbetsplatser? Hur får man människor att stanna kvar och trivas i kommunen? Utifrån sina olika kompetensområden har expertgruppen en rad svåra frågor att fördjupa sig i under två veckor.

- Deltagarna ska analysera, utveckla och föreslå lösningar på problem som har lokal förankring men samtidigt internationell relevans, säger Claes Frössén, projektledare för City Move Interdesign på SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Utgångspunkten är att använda designmetoder och att förankra arbetet i designprocessen där användaren står i fokus, alltså invånarna i det här fallet.

Resultatet av City Move presenteras i en utställning som kommer visas runt om i Sverige och i utlandet. Det ska också ligga till grund för City Move Innovation Center - ett forum för kunskap om samhällsomvandlingar och planerade befolkningsflyttar. Målet är att samla svensk och internationell spetskompetens och bli världsledande inom området. Centrat kommer att ha sin bas i Gällivare.

Läs mer på www.svid.se/citymove

Se 1 minut City Move på You Tube:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

• City Move Interdesign pågår från 22 mars till 4 april 2009. Platsen är Malmberget i Gällivare.
  • Projektet genomförs av SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, i samarbete med Gällivare kommun och med stöd av Länsstyrelsen i Norrbotten, Näringsdepartementet, LKABoch Europeiska regionalautvecklingsfonden.
  • Den 3 april presenteras workshopens resultat och utställningen öppnar.
  • Näringsminister Maud Olofsson och Infrastrukturminister Åsa Torstensson närvarar.
  • Vill du delta bokar du plats på NextJet kl 8:55 från Arlanda. Hemresa 16:00. Flygresan tar 2 h 5 min. Vi kan tyvärr inte betala flygbiljetterna men står för transporter till och från Gällivare flygplats, lunch och fika på plats.

Kontakt: Claes Frössén, projektledare City Move Interdesign på SVID, 08-406 84 45, claes.frossen@svid.se

Presskontakt: Anna Bellander, 0709-81 99 19, anna.bellander@svid.se