Lisbeth Svengren Holm ny forsknings- och utbildningsansvarig på SVID

Lisbeth Svengren Holm ny forsknings- och utbildningsansvarig på SVID

Idag börjar Lisbeth Svengren Holm, docent och lektor vid Stockholms universitet, som forsknings- och utbildningsansvarig på SVID. Hon efterträder Sara Ilstedt Hjelm som går vidare till en professur i produkt- och tjänstedesign på KTH i Stockholm. – Det ska bli väldigt roligt att arbeta med forsknings- och utbildningsfrågor i det breda perspektivet igen. Det har hänt mycket inom området under de senaste tio åren. Nu finns det ett stort intresse för designforskning och dessutom spännande pågående forskning, säger Lisbeth Svengren Holm. Lisbeth Svengren Holm är docent i företagsekonomi och universitetslektor på företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet. 1995 disputerade hon med avhandlingen ”Industriell design som strategisk resurs”, och hennes undervisning och forskning är inriktad på strategisk design management. Under 1992-1996 var Lisbeth anställd på SVID med ansvar för forsknings- och utbildningsverksamheten, och kommer nu tillbaka igen efter elva år. Sara Ilstedt Hjelm, forsknings- och utbildningsansvarig på SVID sedan 2005, ska bli professor i produkt- och tjänstedesign på institutionen för maskinkonstruktion på KTH. Hon tillträder sin nya tjänst den 5 november i år. Under september och november kommer hon att slutföra ett projekt på Interactive Institute. Hon är redaktör för boken ”Under ytan: en antologi om designforskning” som nyligen gavs ut av SVID. – På SVID har jag arbetat med att skapa en plattform för designforskning, där antologin är ett exempel. På KTH kommer jag få möjligheten att bygga upp ett helt nytt forskningsområde inom produkt- och tjänstedesign vilket känns mycket spännande, säger Sara Ilstedt Hjelm. Sara är utbildad industridesigner från Konstfack. 2004 disputerade hon på KTH med avhandlingen ”Making sense” som handlade om människa-datorinteraktion. För mer information Robin Edman, VD, SVID telefon: 08-406 84 43, 070-608 70 13, e-post: robin.edman@svid.se Lisbeth Svengren Holm, Forsknings- och utbildningsansvarig, SVID telefon: 070-675 65 16