Hand in Hand i samarbete med SwCG - Ett projekt i byn Nembu i Kenya

I SwCGs eget projekt i en by några mil norr om Nairobi utbildas för närvarande hundratalet entreprenörer och småföretagare. Ett Hand in Hand projekt är en mycket effektiv form av fattigdomsbekämpning! Organisationens arbete har sedan starten i början av 90-talet bidragit till att utveckla mer än 2 miljoner företag och man har genom detta lyckats skapa fler än 3 miljoner jobb genom alla dessa företag. Insamlingsverksamheten vänder sig främst till företag och inte till privatpersoner. I projektform tillsammans med givarna hjälper sedan Hand in Hand fattiga människor att hjälpa sig själva genom utbildning i entreprenörskap och företagande.

Som en del i SwCGs arbete med vårt sociala ansvarstagande driver vi tillsam-mans med Hand in Hand ett utvecklings- och utbildningsprojekt i Kenya. Vi har nyligen tagit del av den första halvårsrapporten som berättar om projektets uppstart, sex månaders utveckling och engagemanget bland människorna i byn Nembu.

På SwCG är vi glada och stolta över vårt beslut för ett år sedan att påbörja samarbetet med Hand in Hand och hjälpa till i deras självhjälpsarbete. Nembu är ett typiskt Kenyanskt landsbygdssamhälle med småjordbruk, hög arbetslöshet och små möjligheter till arbetsinkomster annat än inom jordbrukssektorn. Projektet som finansieras av oss drivs under 24 månader med start i januari i år. Projektet leds av Hand in Hands Business Relationship Officer, Edward Kurere. Sedan projektet startade har fem olika självhjälpsgrupper etablerats och består av totalt 111 medlemmar varav 83 kvinnor och 28 män. Den äldsta gruppmedlemmen är 83 år och den yngsta är 19 år. Vi följer med spänning utvecklingen!

Hand in Hand fokuserar oftast på att mobilisera just kvinnors nyföretagande, av en viktig anledning: internationell forskning och Hand in Hand’s erfarenhet från Östafrika och Indien har visat att när kvinnor sparar och tjänar mer så tenderar de att spendera sina ökade inkomster på barnen, på mat, bättre boende, hälsa och framförallt barnens skolgång. Följden av de utökade inkomsterna blir ofta att barnen istället för att arbeta får gå i skolan. Inte sällan har nämligen familjer i utvecklingsländer helt enkelt inte råd att låta barnen gå i skolan då barnarbete kanske är en av få inkomstmöjligheter för familjen. Ett viktigt mål med Hand in Hands arbete är att utrota barnarbete.

De fem självhjälpsgrupperna i projektet möts varje vecka och coachen möter grupperna varannan vecka. Redan nu har närmare 100 medlemmar genomfört en första modul i träningsprogrammet. I grupperna sporrar man varandra att spara, man lär sig hur även små besparingar och små investeringar kan förbättra resultatet i en affärsverksamhet. Man lär sig vidare att noggrant bokföra intäkter och kostnader och hur man räknar ut ett överskott. Samtidigt som projektmedlemmarna utbildas i företagande och entrepre-nörskap praktiseras de nyvunna kunskaperna i den egna affärsverksamhet. Edward Kurere ägnar mycket tid och fokus åt att lära ut konsten att spara, att identifiera var i verksamheten man kan minska utgifterna. Ibland hjälper Hand in hand även till att ordna lån för att projektdeltagarna skall kunna investera och utveckla verksamheterna. Edward som leder utbildningen och projektet i Nembu är lärare och affärscoach som rekryterats av och avlönas av Hand in Hand.

I Nembu utvecklas nu en mängd olika typer av företag. Det handlar om allt från mobilreparationsverkstäder och affärer för reservdelar till motorcyklar, till olika verksamheter inom jord- och lantbrukssektorn, allt från hönsuppfödning till teodling. Pauline Wanjiku är ett typiskt exempel på projektmedlem med sin expanderande hönsfarm. Hon berättar i rapporten om sina erfarenheter så långt:

"… En av de bästa sakerna med träningen hittills är affärsutvecklingsövningarna som faktiskt direkt resultera-de i att jag synliggjorde både intäkter och kostnader. Jag vet nu att jag tidigare tjänade ca. 6000 KES per månad (60 USD) men nu efter genomförd utbildning och träning har jag dels lyckats effektivisera verksamheten och dels ser jag nu att jag tjänar 9000 KES per månad (USD90). En direkt följd av vad jag lärt mig i Hand in Hands utbildning! ”

Många av projektdeltagarna i Nembu arbetade redan tidigare i småskaliga verksamheter. Mestadels handlade det om småjordbruk och djurhållning. De är bönder med grödor som bananer, ananas, kål, te och kaffe. I det torra klimatet är dock jordbruksverksamhet ofta en oförutsägbar verksamhet. Genom att Hand in Hand lär ut modern jordbruks-teknik och introducerar nya grödor, bättre anpassade till klimatförhållandena, kommer nu många bönder att kunna förflytta sig från ett livsuppehållande jordbruk till att också kunna sälja överskottsgrödorna. Med ökade affärsfärdigheter som marknadsföring och bokföring kommer man också att få kunskap att sätta bättre priser på produkter och att öka vinstmarginalerna. Man lär sig också metoder för att identifiera nya affärsmöjlig-heter och därigenom diversifiera sina verksamheter.

Ett annan typiskt medlem i vårt projekt är Margaret Wangari, en 47 årig tebonde, gift med 3 barn. När hon tillfrågades om vad utbildningen hittills gett för resultat så poängterade hon coachens uppmuntran till kreativitet och att försöka använda även små besparingar till investeringar och affärsutveckling.

"Utbildningen har hjälpt mig att skapa tydlighet i min egen bokföringen och att bli en bättre affärskvinna med nya kunskaper om ekonomisk förvaltning…. ” intygar Margaret. De nya inkomsterna från teodlingen har för Margaret ökat från 5000 KES till 10000 KES per månad (100 USD ). De ökade inkomsterna använder hon till att betala sina barnbarns skolavgifter.

Vi på SwCG ser nu med spänning fram mot nästa sexmånadersrapport från Nembu och Hand in Hand. Projektet fortsätter i 18 månader och vi har nu efter det första halvåret ännu bättre förhoppningar om att vårt bidrag till att minska fattigdomen i världen kommer att lyckas riktigt bra! Imponerande och positivt att se att så mycket hänt på så kort tid.

Avslutningsvis vill jag varmt rekommendera alla entreprenörer och företagare som letar efter lämpliga projekt för socialt ansvarstagande att kontakta Hand in Hand. Ni kommer inte att bli besvikna! http://handinhand.nu/

Läs mer här: BLI PARTNERFÖRETAG

Lotta Hardless