SWEA finansierar film om Nationalmuseum

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2009 12:31 CEST

Föreningen SWEA, Swedish Women´s Educational Association, skänker 430 000 kronor till Nationalmuseum. Av gåvan som samlats in från avdelningar och Sweor i Europa, Nordamerika, Asien och Mellanöstern är 350 000 öronmärkt för att producera en film som ska sprida kunskap om Nationalmuseum och visa dess konstskatter.

Idén till en insamling väcktes när SWEA till sitt 30-års firande i år ville ge något tillbaka till svensk kultur. Valet föll då på en donation till Nationalmuseum.

­- Jag är mycket stolt och glad över den imponerande summa som samlat in inom SWEA. Pengarna ska gå till produktionen av en film om Nationalmuseum igår, idag och i framtiden. Den kommer sedan att visas över hela världen. Det är helt i linje med SWEAs syfte att utomlands sprida kunskap om svensk kultur och tradition, säger Åsa-Lena Lööf, ordförande för SWEA International.

SWEA är ett ideellt nätverk med nära 8 500 svenska kvinnor i 80 avdelningar och 40 länder som medlemmar. SWEA är den största Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Dess främsta syfte är att sprida kunskap om svensk kultur och tradition, bl.a. genom donationer och stipendier för ca 2 miljoner kronor per år. SWEA främjar vänskap och personlig utveckling bland svenska kvinnor ute i världen och bistår svenskt näringsliv, när deras anställda med familjer ska etablera sig i främmande länder. SWEA startades i Los Angeles 1979 av AgnetaNilsson.

För mer information;

ÅsaLena Lööf, ordförande SWEA International