​Hållplatsflytt och nya bussar när Swebus tar över MDH:s busslinje

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2015 07:45 CEST

Idag börjar Swebus trafikera Mälardalen Högskolas busslinje mellan campusorterna Västerås och Eskilstuna. Det innebär att hållplatsen för busslinjen flyttas till Västerås resecentrum, där Swebus övriga expressbusstrafik stannar. Dessutom sätter Swebus in nya dubbeldäckare på linjen.

Swebus vann i december i fjol Mälardalens Högskolas upphandling av busstransporter mellan Västerås och Eskilstuna. Högskolans busslinje startades 2009 för att studenter och personal enkelt skulle kunna ta sig mellan båda platserna för högskolan.

I samband med att Swebus idag tar över trafiken kommer studenter och personal från högskolan precis som tidigare att resa gratis med bussarna, men platserna ombord kommer även finnas till försäljning för alla Swebus resenärer. Busslinjen kopplas även ihop med Swebus övriga linjenät och hållplatsen för linjen i Västerås flyttas ungefär 300 meter från Västerås central till Swebus ordinarie hållplats vid Västerås resecentrum.

– Hållplatsflytten innebär att resenärer enklare kan byta till lokaltrafiken i Västerås samt till våra expressbussar mot Stockholm, Arlanda och Oslo, säger Christel Grip, presschef på Swebus.

Swebus sätter även in två helt nya Setra dubbeldäckare på linjen för bättre bekvämlighet. De nya bussarna är utrustade med gratis wifi, eluttag, fotstöd och toalett ombord. Fönster i taket skapar även en extra ljus känsla inne i bussen.

– Dubbeldäckarna har en hög komfort och är anpassade för att man ska kunna använda sina datorer och telefoner ombord, säger Christel Grip. För oss på Swebus är det första gången vi kör med dubbeldäckare, så det känns extra spännande att komma igång med trafiken.

Anställda och studerande vid Mälardalens Högskola reser gratis på linjen mot uppvisande av giltigt studerandekort. Övriga resenärer köper en biljett på dubbeldäckarna via Swebus.se, per telefon 0771-218 218 eller via Swebus återförsäljare. För frekventa resenärer erbjuder Swebus både 10-kort och periodkort. För tidtabell, se: http://www.mdh.se/student/busstidtabell-1.78743

Fakta om Swebus nya Setra dubbeldäckare

• Gratis wifi ombord, precis som på alla Swebus bussar.
  • Antal platser ombord: 81.
  • Varje sätespar har ett 230 V eluttag.
  • Säkerhetsbälte på alla platser, precis som på alla Swebus bussar.
  • Miljöklassade Euro 6.
  • Omfattande säkerhetsutrustning, bland annat med anitsladdsystemet ESP, adaptiv farthållare och aktiv bromsassistans som ger kortare bromssträcka.
  • Teknisk beteckning på motorn: OM471 (effekt 510 hk).