Inga förseningar på första turerna med ID-kontroller

Pressmeddelande   •   Jan 04, 2016 13:57 CET

ID-kontrollerna under dagens första Swebus-turer från Köpenhamn och Kastrup till Sverige kunde genomföras utan förseningar i trafiken. Ingen av resenärerna behövde heller avvisas för att ID-handling saknades.

I enlighet med riksdagens beslut har Swebus från och med idag, den 4 januari, börjat genomföra ID-kontroller av alla resenärer som reser från Köpenhamn eller Kastrup till Sverige.

– Jag är nöjd med att vi har lyckats hitta lösningar för ID-kontrollerna som i alla fall hittills inte har skapat förseningar för resenärerna, säger Christel Grip, presschef för Swebus.

Swebus trafikerar två hållplatser i Danmark, Köpenhamn och Kastrup, där Köpenhamn är den största hållplatsen med flest resenärer, Därför väljer Swebus att ta hjälp att genomföra ID-kontrollerna i Köpenhamn av sitt partnerföretag Eurolines. Vid Kastrup genomförs kontrollerna av Swebus bussförare.

Resenärer som inte har giltig ID-handling kommer inte att få resa med, utan hänvisas till danska polismyndigheten både i Köpenhamn och på Kastrups flygplats.

– Det råder fortfarande oklarheter kring den svenska polisens krav på dokumentation av hur ID-kontrollerna går till, säger Christel Grip. Där har vi åtminstone tills vidare valt att inte fotografera och lagra några ID-handlingar, såsom görs vid tåget.

Fakta om ID-kontrollerna:

• Från och med idag den 4 januari måste Swebus resenärer visa upp en giltig ID-handling för att kunna resa in till Sverige från Danmark. Den som inte har en giltig ID-handling kommer inte att få resa vidare med Swebus bussar.
  • Swebus bedömer att ID-kontrollerna går att genomföra utan förseningar. Restiden från Köpenhamn till Malmö är 55-60 minuter och från Kastrup till Malmö 40-45 minuter.
  • Resenärer uppmanas att komma så tidigt som möjligt till hållplatsen.
  • Swebus biljetter kommer även fortsättningsvis att vara opersonliga. Man kan alltså köpa biljett till någon annan utan att ange namn eller personuppgifter.
  • Linjen som berörs är Köpenhamn mot Malmö-Göteborg-Oslo.
  • De ökade kostnaderna för ID-kontrollerna kommer tills vidare inte att läggas på biljettpriset.