Julresorna bokas allt tidigare – 16 procent fler har redan bokat hos Swebus

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2016 07:30 CET

Idag är det en månad kvar till jul och resebokningarna inför julhelgen har redan tagit fart. Aktuell statistik visar att 16 procent fler redan har bokat sin julresa med Swebus. Medvetenheten bland resenärerna om risken för platsbrist den 23 december tros vara en anledning till att fler köper sin resa tidigare.

Jul- och nyårshelgerna är några av Swebus största reshelger. Bokningarna av julresorna startade redan i juni i år och idag har 16 procent fler bokat sin julresa jämfört med samma period förra året.

– En orsak är att julresorna släpps allt tidigare för varje år, men vi tror att medvetenheten om risken för platsbrist när många ska resa iväg på samma dag den 23 december har ökat, säger Christel Grip, presschef på Swebus. För oss är det positivt, ju tidigare resenärerna bokar, desto bättre kan vi planera trafiken och säkerställa att så många som möjligt får plats på den avgång man vill.

I år har Swebus satt in 101 extra avgångar på de mest reseintensiva dagarna. Julresandet startar onsdagen den 21 december och är som störst dagen före julafton och annandag jul. Även i år sätter Swebus in extra snabba turer. Tack vare färre stopp på vägen kan restiden kortas med upp till 55 minuter beroende på sträcka:

• Jönköping - Göteborg: upp till 15 minuter snabbare resa
  • Stockholm - Jönköping: upp till 50 minuter snabbare resa
  • Göteborg - Oslo: upp till 10 minuter snabbare resa
  • Malmö - Göteborg: upp till 55 minuter snabbare resa
  • Stockholm - Karlstad: upp till 15 minuter snabbare resa
  • Karlstad - Oslo: upp till 15 minuter snabbare resa

Swebus är Sveriges ledande expressbussföretag med fler än 10 000 avgångar per vecka. Swebus erbjuder resor till cirka 352 orter i Sverige samt till Köpenhamn, Oslo och övriga Europa. Företaget erbjuder även flygtransfer, eventresor och chartrad trafik. Varje år görs mer än två miljoner resor med Swebus. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på våra egna bussar finns gratis internet. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.