Swebus: Årets skidresor är här - premiärturen tidigarelagd

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2016 07:19 CET

Kungsberget snowpark. Foto: Kungsberget

Swebus släpper idag årets fjällresor till Kungsberget, Sälen och 19 andra skidorter i Sverige och Norge. Tack vare den tidiga snön avgår premiärturen tidigare än vanligt – redan den 10 december kör första bussen till Kungsberget. Nytt för i år är även resor till Sälen och Idre från Göteborg.

Den första snön har fallit och stora delar av norra Sverige är iklätt vinterskrud redan i november. Därför har Swebus snabbt planerat om och börjar köra till skidbackarna i Kungsberget redan den 10 december. Och från och med idag kan resenärer boka vinterns fjällresa till 21 olika destinationer.

- Den tidiga snön gör att skidåkare kan börja köra i backen tidigare, så vi väljer att tidigarelägga den första bussen till Kungsberget till den 10 december, säger Christel Grip, presschef på Swebus. På swebus.se hittar man resor till totalt 21 skidorter, och vi har i år kompletterat med resor till Sälen och Idre från Göteborg.

Swebus släpper idag hela vintersäsongens resor till följande skidorter:

Kungsberget - premiärtur redan den 10 december
Varje lördag och söndag i vinter avgår Swebus bussar från Stockholm mot Kungsberget via Uppsala. Nytt för i år är bland annat en lift för åtta personer och fyra nya backar. Tidtabellen är anpassad för att resenärerna ska hinna spendera en heldag i skidbacken och sedan komma hem till stan igen lagom till middagen. I biljettpriset på 489 kr för en vuxen ingår liftkort.

Tack vare att snön har kommit tidigt i år börjar bussarna köra till Kungsberget tidigare än vanligt. Den första turen avgår redan den 10 december, och kör sedan även den 11, 17 och 18 december. Sedan gör bussarna ett uppehåll under jul-och nyårshelgen, för att sen börja avgå varje helg från och med den den 7 januari 2017. För samtliga priser och tidtabeller, se:www.swebus.se/Skidbussen/Kungsberget/

Sälen och Idre - i år även bussar från Göteborg
Nytt för i år är att Swebus, förutom att köra från Stockholm, även erbjuder resor tilll Idre och Sälen från Göteborg. Sträckan trafikeras från och med 21 december och bussen går bland annat via Trollhättan, Malung, Kläppen, Transtrand, Lindvallen, Högfjällshotellet, Tandådalen, Hundfjället och Stöten. För samtliga stopp på vägen, priser och mer information, se www.swebus.se/Kundsupport/Partners/Masexpressen/

Norska skidorter med Trysil i spetsen
Precis som ifjol erbjuder Swebus resor till den populära norska skidorten Trysil. Bussarna går via Oslo och det innebär att resenärerna startar Trysil-resan på Swebus egna linjer från Stockholm via Karlstad mot Oslo respektive Köpenhamn och Malmö via Göteborg mot Oslo. Utöver Trysil tar Swebus dig till tio andra destinationer i Norge i samarbete med NOR-WAY Bussekspress, se mer information här: http://www.swebus.se/Kundsupport/Partners/NOR-WAY-Bussekspress/

Skidresor till Vemdalen, Funäsdalen och Lofsdalen
I samarbete med bussbolaget Härjedalingen erbjuder Swebus resor till Vemdalen och de angränsande skidorterna Björnrike och Klövsjö. Bussarna avgår dagligen under hela vintern. Utöver ovan nämnda orter finns möjligheten att via Swebus resa med Härjedalingens bussar till 30 orter i norra Sverige, däribland ytterligare skidorter såsom Lofsdalen, Funäsdalen, Tänndalen, Bruksvallarna och Ramundberget. För mer information, tidtabeller och biljetter, se www.swebus.se/Kundsupport/Partners/harjedalingen/

Swebus är Sveriges ledande expressbussföretag med fler än 10 000 avgångar per vecka. Swebus erbjuder resor till cirka 352 orter i Sverige samt till Köpenhamn, Oslo och övriga Europa. Företaget erbjuder även flygtransfer, eventresor och chartrad trafik. Varje år görs mer än två miljoner resor med Swebus. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på våra egna bussar finns gratis internet. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.