Swebus ändrar regler - välkomnar husdjur ombord

Pressmeddelande  •  2012-08-28 07:00 CEST

Från och med den 3 september kan Swebus resenärer ta med sig sina husdjur ombord.  Det innebär att djur som kan placeras i en bur på ett bussäte får följa med husse eller matte på resan.

Inför förändringen har Swebus undersökt resenärernas attityder till husdjur ombord. 75 procent anser att det bör vara tillåtet att ta med husdjur ombord på Swebus bussar. Nio av tio djurägare är positiva till att tillåta husdjur ombord, och bland icke-djurägare anser sju av tio att husdjuren ska få resa med. 57 procent av alla resenärer som är djurägare svarade att de aktivt letar efter ett resealternativ där de får ta med sig sitt husdjur.

- Att få ta med sig sitt husdjur när man reser är för många djurägare en förutsättning för att överhuvudtaget överväga att resa kollektivt istället för att åka bil, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus. Hos många andra kollektivtrafikföretag är det redan tillåtet att ta med sig sitt husdjur, så man kan säga att det börjar bli en branschstandard. Enhetliga resevillkor underlättar kombinationsresor med exempelvis både tåg och buss.

- Det här är fantastiska nyheter, säger Hans Rosenberg, presstalesman på Svenska Kennelklubben. När den här typen av chanser ges är det naturligtvis viktigt att vi är bra hundägarambassadörer och tar ansvar för att resan blir så bra som möjligt, både för djur och medresenärer.

Djur som reser med Swebus måste placeras i bur och färdas på sätet bredvid sin ägare längst bak i bussen. Buren ska också spännas fast med säkerhetsbälte på platsen.

- Vi tycker att vi har hittat en lösning som passar alla resenärer, oberoende av om man är djurägare eller inte, säger Ingvar Ryggesjö. Vi tillåter sedan tidigare exempelvis ledarhundar och det har fungerat väldigt bra. Därför tror vi att det kommer att gå lika bra nu när även andra sällskapsdjur får möjlighet att resa med oss.

Fakta om husdjur ombord hos Swebus:
- Från och med den 3 september blir det tillåtet för Swebus resenärer att ta med sig husdjur ombord.
- Husdjuret måste vara placerat i en bur under hela resan. Buren ska bältas fast och får inte vara större än att den får plats på sätet.
- Under resan måste djuren befinna sig längst bak i bussen. Swebus har avsatt 6 platser för sällskapsdjur per buss.
- En bur per resenär är tillåtet, biljett till husdjuret köps direkt på www.swebus.se, per telefon 0771-218 218 eller i Swebus egna butiker på Cityterminalen i Stockholm, Nils Ericsonterminalen i Göteborg och på Resecentrum i Jönköping.


Hans Rosenberg från Svenska Kennelklubben tipsar om hur du bäst reser med hund:
- Vänj din hund vid buren i förväg genom att exempelvis ha den som sovplats. Det är dock förbjudet att ha buren stängd annat än vid resa.
- Det kan vara bra att vänta med mat tills man kommit fram eftersom vissa hundar blir åksjuka.
- Se till att din hund är välrastad innan ni påbörjar resan så att den inte blir kissnödig eller är full av energi.
- Klappa på din hund om den blir orolig.
- Se till att det finns tillgång till vatten.
- Rasta din hund så snart tillfälle ges.

För mer information, vänligen kontakta:
Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus, 
tel: 070-187 11 33, e-post: ingvar.ryggesjo@swebus.se
Swebus pressjour: 0701-87 12 00

Swebus är Sveriges ledande expressbussföretag med fler än 10 000 avgångar per vecka. Swebus erbjuder resor till cirka 150 orter i Sverige samt till Köpenhamn, Oslo och övriga Europa. Företaget erbjuder även flygtransfer, eventresor och chartrad trafik. Varje år görs mer än två miljoner resor med Swebus. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på våra egna bussar finns gratis internet. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se. 

Swebus ingår i Nobinakoncernen, Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregionala resor i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 6 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com.

Kommentarer (15)

    Välkommen till husdjuren! Men i gengäld ajöss till alla pälsdjurallergiker!

    Jag är själv lidrigt allergisk, men jag har både barn och barnbarn som är kraftigt allergiska, så därmed kommer inte vi kunna längre använda oss av Swebus vilket vi annars har gjort kontinuerligt under flera år.

    Har man överhuvudtaget tagit ställning till om denna stora grupps möjligheter att resa mer era bussar, för det räcker inte i dessa lägen att djuren sitter i bur eller att de är långt bak i bussen. För varje gång som det finns djur med så blir bussen mer "smittad" med allergiutlösande ämnen för dem som är allerigska.

    Jag tycker om djur men ur min synpunkt så har ju djurägarna valt att skaffa djur med vad det innebär för begränsningar med transporter. Men det är ingen som har vald att bli allergisk.

    Tummen ner!

    - Tiina Mauritzell - 2012-08-28 09:58 CEST

    ALltså bra iniativ men diskremenering i högsta lag mot oss med stor hund!!!

    Varför ska vi inte kunna åka med er??Funkar ju bra på tåg och kolletivtraffik..Alltså allvarligt är detta ett skämt??

    Jag jublade när jag läste rubriken sen vart jag bara irreterad på er...VÄLDIGT DÅLIG STIL...

    Vi med stor hund vill ju oxå kunna ha möjlighet att åka buss med er..

    Stor depatt på Djurambulansen länk till er just angående detta...

    https://www.facebook.com/Djurambulansen/posts/152131831591248?ref=notif¬if_t=share_reply

    - Janette - 2012-08-28 16:02 CEST

    Nja, snarare pip, sniff & mjau, än voff!! Extremt få hundar får plats i bur som har en maxstorlek av att få plats på ett säte. På bussar, vagnar & tåg inom SJ, SL & Västtrafik fungerar det utmärkt att ha med hundar av alla storlekar, och även mindre djur då såklart.

    Nu har jag valt att ha hund, och det är såklart upp till mig själv då att skapa mig förutsättningar att kunna resa med det på egen hand iom att det är ett aktivt val från min sida, om jag vill resa med honom - det är ju inte kollektivtrafikens problem att jag inte kan åka med min hund, utan mitt eget, självfallet!
    MEN om detta är ett sätt för Swebus att försöka få hund/djurägare att VÄLJA buss framför egen bil så är det väldigt fel- och ogenomtänkt. Inte ens argument om säkerhet mot större djur som inte får plats i bur på säte håller - då borde det även vara vissa krav på VAD för typ av bur man ska ha nämligen. Det kan vara direkt livsfarligt att sätta en plast- eller stålbur av något billigt skräpmärke på sätet - vid en kraftig krockInbromsning finns stor risk att djuret slungas ut ur buren, eller i värsta fall flyger till och med hela buren iväg (trots att den är fastspänd) i huvudhöjd på övriga passagerare. Det är betydligt farligare än att ha en större hund under sätet på golvet, fastspänd i sele i stolsstommen t ex...

    "En lösning som passar alla" - extremt fel, faktiskt

    - sarah carlsson - 2012-08-28 16:52 CEST

    Hej på er,

    Jag väljer att svara på era väldigt relevanta kommentarer i olika kommentarer. Först så vänder jag mig till Tiina:

    Det är svårt när det finns motsatta intressen att ta hänsyn till, i det här fallet djurägarnas och allergikernas.

    Att få ta med sig sitt husdjur när man reser med oss är en av de vanligaste önskemålen bland våra resenärer. Vi vet utifrån en undersökning bland våra resenärer att majoriteten är positiva till husdjur på resan. Utöver det så tillåter vi redan sen tidigare exempelvis ledarhudar, så har man en kraftig allergi så kan det bli svårt att resa med oss redan som det är.

    Därför tillåter vi nu husdjur ombord, men är väl medvetna om att vi måste följa upp utfallet noga av just de skäl du skriver om. Vi tror att det kommer att fungera väl, men i och med att det finns en uppenbar intressekonflikt så måste vi vara ödmjuka inför resenärerna synpunkter. Vi vill att så många som möjligt ska känna att Swebus är ett alternativ för dem även fortsättningsvis.

    Tveka inte inför att kontakta mig direkt om du har ytterligare synpunkter! Eller så kan du kommentera vidare här i tråden.

    Med vänliga hälsningar,

    Ingvar Ryggesjö
    Presschef Swebus
    070-187 11 33
    ingvar.ryggesjo@swebus.se

    - Ingvar Ryggesjö - 2012-08-28 17:09 CEST

    Bra för dem med små djur, Väntar nu på att även större hundar ska få åka. Får man göra på både bussar o tåg o aldrig några problem. Vill dock understryka att man aldrig ska klappa djur när de är oroliga eller rädda eftersom man då förstärker känslan hos djuret.

    - Karin - 2012-08-28 17:19 CEST

    Pälsdjursallergi är vanligt och förekommer i ca 15 % bland befolkningen. Samtidigt är djurhållning vanligt; beroende på ålder hos de som undersöks förekommer pälsdjur i 25% - 50%. Allergen från pälsdjur inklusive häst sprids till miljöer där djur inte finns. Djurägarnas kläder och hår fungerar som transportörer i detta avseende. Detta innebär att i skolor, andra offentliga lokaler, serviceinrättningar (biografer, restauranger), allmänna transportmedel etc är allergennivåerna från pälsdjur mycket höga .
    mvh Berit

    - Berit - 2012-08-28 18:17 CEST

    Hej Karin, Sarah och Janette,

    Roligt att ni uppskattar att husdjur är välkomna ombord på våra expressbussar.

    Sen så vill ni alla tre att även större hundar som inte får plats i en bur som kan bältas fast på ett bussäte ska få åka med. Vi tar till oss av de önskemålen. Som bussarna ser ut just nu så är det svårt av säkerhetsskäl med lösa hundar ombord. Utöver säkerheten så behöver vi göra avväganden kring att alla resenärer ska trivas hos oss, oberoende av om man älskar hundar, är hundrädd eller inte uppskattar att hundar är lösa ombord. Där är vi ödmjuka inför att vi kan behöva förändra reglerna framöver beroende på vilka synpunkter som kommer från våra resenärer.

    @sarah Det är möjligt att vi behöver införa restriktioner eller kanske ge tips kring vilka burar som passar ombord. Vi tar gärna emot dina synpunkter på vilka burar som är bättre än andra. Dock gör vi bedömningen att det inte är en säkerhetsrisk att ha fastbältade burar ombord.

    Om ni vill prata med mig direkt så är ni välkomna att höra av er per telefon eller e-post.

    Med vänliga hälsningar,

    Ingvar Ryggesjö
    Presschef Swebus
    070-187 11 33
    ingvar.ryggesjo@swebus.se

    - Ingvar Ryggesjö - 2012-08-28 18:25 CEST

    Det är väl ett klokt beslut att välkomna djur men under vissa begränsningar. Sedan så är det förstås så att det inte alltid funkar med stora hundar på en buss - eftersom det är större risk att de stör eller skrämmer andra resenärer. Det går ju inte att jämföra med tåg där man sitter glesare och kan röra sig ombord. Har själv sett stora okastrerade hanhundar av raser med mycket energi och muskelkraft utstråla dominans och på gränsen till hot mot andra resenärer och mot mindre hundar. Även om man är stolt över sin stora vovve och tycker den är "snäll" så kan det uppstå farliga situationer om en pitbull, amstaff, rottweiler, schäfer eller liknande hund med mycket vaktinstinkt inte sitter i bur och känner sig trängd eller utmanad och då kan olyckor uppstå. Hundraser med mycket vaktinstinkt och av det större formatet är det alltid bättre att resa med i egen bil, både för hundens och medresenärernas skull. (rättat en felstavning bara)

    - Djurvän - 2012-08-29 13:13 CEST

    Njä, ärligt talat så bryr jag mig personligen inte så mkt om frågan i sig, eller är intresserad av att "kämpa" för att även större hundar/djur ska få följa med - jag väljer till största delen bil i mitt resande, och i de fall jag behöver åka med buss eller tåg med min hund så täcker SJ, Västtrafik & SL de områden jag är i "behov av", och där får som sagt alla typer av djur och storlekar åka med - gratis =) ...(har t om åkt tåg/buss GBG-Nikkaloukta med 6 hundar utan problem och gratis)

    Det jag reagerar på är HUR ni väljer att gå ut med informationen om detta - i början låter det som guld och gröna skogar till alla djurägare, framför allt hundägare, men väldigt snart får man klart för sig att det egentligen endast rör sig om väldigt små djur och då alltså bara de absolut minsta av hundraser. Kommentaren om att "- Vi tycker att vi har hittat en lösning som passar alla resenärer", när texten ovanför just berättat att det ju inte alls gäller alla, utan djur som passar i "storleksskalan" känns väldigt ogenomtänkt, även som Tiina skriver i allergisynpunkt

    Vilka typer av burar ni bör rekommendera, eller ha som krav får ni nog kolla runt på själva ;) ...och det är just det, igen, det hela känns inte alls så genomtänkt, kunnigt och säkert som ni vill få det att verka - erat argument (det enda jag hört är just pga säkerheten) om varför inte större djur får åka med håller inte helt enkelt, och det är det som jag tycker är grejen och reagerar mot.
    Jag tror snarare att det är så att ni inte vill ha in stora hundar pga att de ofta hårar, luktar illa och smutsar ner - jag klandrar er inte och håller med, jag vill inte heller ha mina kompisars goldens, collies, dalmatiners och allt vad det är i min bil - men antingen får jag då säga som det är till dem, eller så får jag bita ihop och städa bilen oftare och noggrannare, eller kanske t o m be dem om ett "städbidrag"...

    OM det nu verkligen är så att ni TROR att det är säkrare att transportera ett djur i vilken typ av bur som helst, fastspänt i sätet (och därför ger detta som enda anledning på "storhundfrågan) - jämfört med en lite större hund, sittandes/liggandes på sätet i en godkänd bilsele fastspänd - ja då får ni nog ta och göra om er läxa och ta experter på området till er hjälp ...eller helt enkelt våga gå ut med hela sanningen om hår, smuts och förstörelse, och gå ut med helt andra rubriker på ert pressmeddelande ;) ...som inte jag tycker är några konstigheter alls egentligen - som sagt, jag har gjort ett aktivt val att ha hund, då är det upp till mig att lösa mitt liv så det passar också.

    //Hon som tycker rätt ska vara rätt, och att läxan bör göras och rättas innan man går ut med info ;)

    - Sarah Carlsson - 2012-08-29 14:26 CEST

    Bra att ni tillåter djur??! Måste poängtera att det kan ju inte ju lika gärna kvitta eftersom då måste man ha ett väldigt litet djur i kattstorlek om man ska orka för det första konka runt på en bur! Skulle själv aldrig göra det har själv en stor hund så jag har ingen nytta av era nya regler! Så det blir fortfarande sj som gäller i så fall om jag inte tar bilen! Och dessutom är det gratis! Angående vad djurvän säger om att det lätt skulle kunna ske en olycka med lösa hundar! Jag har aldrig vart med om det på varken tåg eller buss! Det finns kanske idioter som åker med hundar som attackerar människor och andra djur men jag har aldrig stört på dem! Och jag hoppas dem i så fall har munkorg eller har dem under bra uppsikt dock inte hårt kopplade för då är risken för olycka betydligt större!
    Så jag ger fortfarande tummen upp för sj och tummen ner för swebus!!

    - Maria - 2012-09-03 14:03 CEST

    Låter bra, för då kan jag från Mariestad till Karlstad utan byte vilket jag måste med tåg.

    - Mona - 2012-09-13 16:57 CEST

    Tack och hej Swebus! Min son dör om han åker med en buss där det vistas djur. Varför inte göra som SJ/tågen som har djurfria platser? För Swebus kunde det innebära att välja att ha några djurfria avgångar/bussar? Då öppnar ni ju upp för både djur och allergiker att kunna resa. Väljer tåg helt och hållet nu, där både djur och vår familj är välkomna.

    - Jessica - 2012-09-19 18:19 CEST

    Att ha en allergi innebär inte bara att ögonen kliar och man nyser en del. Det innebär för många att man får en kraftig reaktion, får mycket svårt att andas och blir trött och väldigt sjuk. Man kan bli så sjuk att man faktiskt dör. Du som tar din hund eller något annat pälsdjur med dig på en offentlig plats måste inse ditt ansvar. Hur många djurägare lägger ner tid på att sätta sig in i sådana konsekvenser? Empati? För djur eller för människor? Till Swebus: Sätt in beställningsbussar för djurägare så hamnar kostnaderna där de ska. Inte hos allergiska personer och hos sjukvården utan hos de som orsakar svårigheterna. /Lotta

    - Lotta - 2012-12-10 21:17 CET

    Är själv busschaufför. Är väldigt allergisk mot parfym, rakvatten, hårspray m.m. Vem tar hänsyn till det? Mitt bolag tillåter husdjur längst bak i bussen och allergiker längst fram. Även vissa allergiker använder tyvärr dofter. Alltså, det går inte undvika varken husdjur eller dofter i vårt samhälle, dofter, päls och mjäll följer med där vi rör oss, t.ex. kassan i mataffären, transporter och tyvärr även på resor till sjukhus.

    - Marita - 2013-09-12 15:52 CEST

    Gissa om jag blev förvånad över era kassa djurvillkor när jag kikade runt lite. Nej, er kan jag absolut inte resa med med mina katter. Tack och hej!

    - Lisa - 2014-04-15 15:14 CEST