Swebus: Bältesanvändningen ökar på expressbussen

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2016 07:55 CET

78 procent av resenärerna använder alltid säkerhetsbältet när de reser med expressbuss. Motsvarande siffra förra året var 66 procent. Samtidigt är det fortfarande en bit kvar tills det är lika självklart att använda bältet på bussen som i bilen. Det visar Swebus årliga undersökning om bältesanvändning på expressbussen

För andra året i rad har Swebus kartlagt resenärernas bältesvanor ombord på expressbussen. Undersökningen görs som en del i Swebus säkerhetsarbete och för att uppmärksamma resenärerna på att det sedan 1 januari 1999 är lag på att alla som åker med en buss, där det finns säkerhetsbälte, ska använda bältet under hela färden.

Årets underökning visar att 78 procent anger att de alltid använder bältet ombord på expressbussen, vilket är en ökning från 66 procent förra året. Samtidigt har andelen som aldrig använder bältet minskat, från 6 procent till 4 procent. Däremellan anger 18 procent att de använder bältet ibland. Siffrorna kan jämföras med att 97 procent alltid använder bältet i bilen.

- Det är mycket bra att bältesanvändningen ökar bland våra resenärer och våra förare gör ett bra arbete med att påminna om att knäppa på sig bältet, säger Patrik Wadenhed, trafikchef på Swebus. Men samtidigt är vi inte nöjda. Vårt mål är att det ska bli lika självklart att använda bältet på bussen som i bilen.

Bältesanvändning skiljer sig inte nämnvärt mellan mellan män och kvinnor, däremot minskar bältesslarvet med ökande ålder. Den vanligaste anledningen till varför man slarvar med bältet är att det är bekvämare att sitta utan bälte. Andra vanliga orsaker är att man glömmer bort och att man av gammal vana låter bli.

Resenärer som inte använder bälte på expressbussen anger följande orsaker:
Bekvämare att sitta utan säkerhetsbälte 48%
Glömmer bort det 32%
Tar bara av det för att gå på toaletten 27%
Av gammal vana låter jag bli 25%
Jag vill enkelt kunna röra på mig på bussen 19%
Känns inte viktigt 9%
Visste inte om att det fanns säkerhetsbälte 3%
Annat 9%

Dessutom kan man utläsa från fritextsvaren i undersökningen att det finns en känsla av osårbarhet på bussen i och med att det är stora, moderna fordon med erfarna förare. En annan anledning är grupptryck. Ingen i sitt resesällskap använde bältet och därför låter man bli.

- I och med att bältesslarvet påverkar allas säkerhet ombord så önskar ju jag att vi alla ombord hjälps åt att skapa ett grupptryck för att sätta på sig bältet i stället, säger Eino Koivuhuhta, förare på Swebus sedan år 2002. Jag är alltid noga med att påminna alla resenärer om att använda bältet. Många resenärer sitter med hörlurar på så det krävs ofta att jag går runt i bussen och säger till.

Enligt statistik från Trafikanalys är bussen det säkraste sättet att resa på vägarna och Swebus har sedan 2001 säkerhetsbälte ombord på alla sina bussar. För andra året i rad startar Swebus idag kampanjen “Kom ihåg bältet på bussen”.

Fakta om undersökningen:
Undersökningen genomfördes som en webbenkät ombord på Swebus expressbussar från den 21 december 2015 till och med den 25 januari 2016. Totalt svarade 1671 resenärer på enkäten i åldrarna 16 - 79 år. Swebus genomförde undersökningen för första gången 2015 och är den enda av sitt slag i Sverige. Förra årets undersökning finns tillgänglig här.