Swebus drar ned på expressbusstrafiken Uppsala – Stockholm

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2016 14:51 CEST

Swebus kommer att sluta att köra egna expressbussar till och från Uppsala i januari. Orsaken är för få resenärer. För resenärerna innebär det en minskning i antalet turer från 7-9 avgångar dagligen till 1-2 dagliga turer, som kommer att köras av Swebus samarbetspartner.

Resenärsutvecklingen har varit negativ de senaste fyra åren på linjen Uppsala – Stockholm.

- Det här är en sträcka med tuff konkurrens från tåget, säger Joakim Palmkvist, VD på Swebus. För att lyckas då, som ett privat expressbussföretag utan skattefinansiering, krävs det att förutsättningarna är i det närmaste perfekta. Tyvärr har det inte varit så, bland annat har vi under en längre tid haft ofördelaktiga hållplatslägen vid Uppsala Resecentrum.

Swebus hållplats har sedan 2012 varit placerad på Stationsgatan vid hållplatsläget längst bort från stationsbyggnaden. Det gör det svårt för Swebus resenärer att hinna med sina anknytningar. Dessutom har det varit obefintlig skyltning inne i terminalen, vilket försvårar för resenärer att hitta till Swebus bussar eller ens få upp ögonen för att de finns.

– Vi har hoppats och trott länge att hållplatssituationen skulle förbättras, men tyvärr har det inte skett, säger Joakim Palmkvist. Jag kan konstatera att våra resenärer beklagligtvis har hamnat längst ner på prioriteringslistan när man har fördelat hållplatserna.

De indragna turerna kommer att sluta trafikeras under januari 2017. Exakt vilket datum som blir sista trafikdag kommer kommuniceras direkt till berörda resenärer och på swebus.se. Resenärer hänvisas i stället till SJ eller SL:s tåg.

Swebus är Sveriges ledande expressbussföretag med fler än 10 000 avgångar per vecka. Swebus erbjuder resor till cirka 352 orter i Sverige samt till Köpenhamn, Oslo och övriga Europa. Företaget erbjuder även flygtransfer, eventresor och chartrad trafik. Varje år görs mer än två miljoner resor med Swebus. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på våra egna bussar finns gratis internet. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.