Swebus: Extrabussar i påsk på grund av banarbete

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2016 08:56 CET

Swebus planerar att sätta in extrabussar under hela påskhelgen på grund av banarbetet söder om Stockholm som orsakar längre restider på tågen. Samtidigt tar många påsklediga bussen, så det finns risk för platsbrist.

På skärtorsdagen klockan 22.00 inleder Trafikverket ett banarbete mellan Stockholm Central och Älvsjö. Spårarbetet pågår fram till tisdag 29 mars klockan 05.00. Det innebär längre restider för tågresenärer och då väljer många att ta expressbussen istället. Effekten blir störst på sträckorna mellan Stockholm och Nyköping, Norrköping samt Linköping.

Samtidigt är påsken en stor resehelg hos Swebus med skärtorsdagen och annandag påsk som de största resdagarna.

– Storhelgen i kombination med spårarbetet gör att trycket på påskresorna är högt, säger Christel Grip, presschef på Swebus. Vi vet inte ännu exakt hur många extrabussar vi kommer att sätta in i och med att många bokar sin resa sent. Det gör att det finns en liten risk för platsbrist på vissa avgångar.

För att skapa platser i påsk har Swebus även meddelat att man sätter in 77 extra avgångar imorgon onsdag, på skärtorsdagen och på annadag påsk.

Swebus är Sveriges ledande expressbussföretag med fler än 10 000 avgångar per vecka. Swebus erbjuder resor till cirka 280 orter i Sverige samt till Köpenhamn, Oslo och övriga Europa. Företaget erbjuder även flygtransfer, eventresor och chartrad trafik. Varje år görs mer än två miljoner resor med Swebus. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på våra egna bussar finns gratis internet. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.