Swebus: Extrainsatt trafik under julhelgen

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2016 07:45 CEST

Då julafton i år infaller på en lördag innebär det extra högt tryck på kollektivtrafiken. Resandet intensifieras under ett par dagar före jul och Swebus satsar därför på 101 extra avgångar i jul, däribland extra snabba turer på sex sträckor.

Swebus mest intensiva resdag är dagen före julafton då flest turer sätts in, men redan på onsdagen den 21 december börjar man öka turtätheten.

– Julafton på en lördag innebär att många samsas i trafiken dagarna före jul, säger Christel Grip, presschef på Swebus. I år hade vi även ett försläpp av julbiljetter vilket resulterade i att första julresan bokades redan i juni. Nu är samtliga biljetter släppta och våra julresenärer kan säkra sin plats.

Även i år sätter Swebus in extra snabba turer. Tack vare färre stopp på vägen kan restiden kortas med upp till 55 minuter beroende på sträcka:

• Jönköping - Göteborg: upp till 15 minuter snabbare resa
  • Stockholm - Jönköping: upp till 50 minuter snabbare resa
  • Göteborg - Oslo: upp till 10 minuter snabbare resa
  • Malmö - Göteborg: upp till 55 minuter snabbare resa
  • Stockholm - Karlstad: upp till 15 minuter snabbare resa
  • Karlstad - Oslo: upp till 15 minuter snabbare resa

Swebus jul- och nyårstidtabell gäller perioden 21 december till och med 6 januari och samtliga julresor finns ute från och med idag på www.swebus.se

Swebus är Sveriges ledande expressbussföretag med fler än 10 000 avgångar per vecka. Swebus erbjuder resor till cirka 352 orter i Sverige samt till Köpenhamn, Oslo och övriga Europa. Företaget erbjuder även flygtransfer, eventresor och chartrad trafik. Varje år görs mer än två miljoner resor med Swebus. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på våra egna bussar finns gratis internet. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.