Swebus: Finspång Bruksparken är bästa expressbusshållplatsen i Östergötland

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2017 09:50 CEST

Swebus buss vid Norrköpings Resecentrum

Finspång Bruksparken är den bästa expressbusshållplatsen i Östergötland, medan den allra bästa hållplatsen i Sverige är Jönköpings Resecentrum. Det visar Swebus kartläggning av 179 expressbusshållplatser i hela landet, där varje hållplats har utvärderas efter fasta kriterier kring service, trivsel och säkerhet. Norrköpings Resecentrum får också ett bra omdöme, medan Linköpings Fjärrbussterminal hamnar längre ner i listan.

Swebus erbjuder expressbussresor i hela Sverige och en viktig del av reseupplevelsen är hållplatserna. I undersökningen “Hållplatsbarometern 2017” har Swebus för första gången kartlagt hur bra miljön är på de 179 populäraste hållplatserna. Varje enskild hållplats har bedömts efter fasta kriterier, exempelvis om det finns tillgång till toalett, möjlighet att inhandla fika och väderskydd. Kriterierna baseras på de vanligaste synpunkterna på hållplatserna från Swebus resenärer.

Allra bäst omdöme får Jönköping Resecentrum, följt av Nils Ericsonterminalen i Göteborg och Cityterminalen i Stockholm. Mora resecentrum toppar inom kategorin mindre stadshållplatser och i den största kategorin mack- och väghållplatser vinner Köpingsvik Kyrkan på Öland. Bland flygplatserna Swebus kör till är Landvetter bäst.

– Det känns hedrande att bli utnämnd till Sveriges bästa expressbusshållplats, vi vet ju att det är tuff konkurrens, säger Daniel Håkansson, chef för Jönköpings kommuns fastighetsavdelning. Expressbussarna är viktiga för Jönköping, vi är ju en knutpunkt för den långväga busstrafiken i Sverige. Vi prioriterar helt enkelt att ha en bra bussterminal, så vi är väldigt glada över utmärkelsen.

– Våra resenärer uppskattar Jönköpings kommuns satsningar på service, trivsel och säkerhet, säger Joakim Palmkvist, VD för Swebus. Vår kartläggning visar även att mindre städer gör bra satsningar på hållplatserna. Exempelvis får Mora ett högre betyg än större städer som Malmö eller Linköping.

I genomsnitt klarar hållplatserna 67 procent av de kriterierna Swebus har satt upp. 19 hållplatser av 179 klarar alla kriterierna. Slutsatsen blir att det finns potential till förbättringar.

– För att vi ska få fler att lämna bilen hemma och resa kollektivt istället behöver hållplatserna utvecklas, säger Joakim Palmkvist. Vi kan bidra genom att vara tydliga med vad som krävs för att våra resenärer ska vara nöjda på varje enskild hållplats. Vi vet att många vill göra satsningar på hållplatsmiljöer runt om i landet, så vi är positiva inför framtiden.

Såhär har Swebus gjort “Hållplatsbarometern 2017”:

• Kartläggningen innefattar 179 hållplatser från Malmö i söder till Umeå i norr, som trafikeras av Swebus bussar eller någon av Swebus partners bussar.
  • Hållplatserna är indelade i fyra olika kategorier; större stadshållplatser, mindre stadshållplatser, mack- och väghållplatser samt flygplatshållplatser.
  • Varje hållplats har utvärderas efter 10–14 fasta kriterier. Hur många och vilka kriterier beror på kategori.
  • Med hjälp av Swebus förare eller förare på andra bussbolag, kommuner och även resenärer har Swebus samlat in information om varje hållplats.
  • Rankingen baseras på hur stor andel av kriterierna som varje hållplats klarar presenterat som en procentsiffra.
  • I och med att många hållplatser får samma procent har en expertgrupp hos Swebus utsett en slutlig vinnare bland de 19 hållplatser som klarade alla kriterierna.
  • Läs hela rapporten här.

Swebus är Sveriges ledande expressbussföretag med fler än 10 000 avgångar per vecka. Swebus erbjuder resor till cirka 352 orter i Sverige samt till Köpenhamn, Oslo och övriga Europa. Företaget erbjuder även flygtransfer, eventresor och chartrad trafik. Varje år görs mer än två miljoner resor med Swebus. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på våra egna bussar finns gratis internet. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.