​Swebus förbereder ID-kontroller utan störningar i trafiken

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 17:06 CET

Swebus kommer att kunna lösa hanteringen av ID-kontroller efter Riksdagens beslut på torsdagen. ID-kontrollerna kommer att ske för resenärer på väg från Köpenhamn eller Oslo till Sverige från och med den 4 januari. Biljetter går att boka som vanligt.

- Vi har kritiserat beslutet om att våra bussförare ska ansvara för ID-kontroller men nu är beslutet fattat, säger Christel Grip, presschef Swebus. Vi kommer att göra det bästa av situationen för att våra resenärer inte ska bli lidande och allt ska gå så smidigt som möjligt. Kostnaderna för kontrollerna kommer självklart att bli avsevärda, men vi har beslutat att dessa tillsvidare inte skall läggas på biljettpriset.

Exakt hur gränskontrollerna kommer att genomföras är ännu inte beslutat i detalj. Ett troligt alternativ är att ettexternt bolag kommer att anlitas inledningsvis för att sköta kontrollerna.

Det är viktigt att resenärerna kommer ihåg att ta med giltig ID-handling, även för svenska medborgare. Om man exempelvis tappar bort plånboken under en kväll i Köpenhamn så får man inte åka hem.

- Just nu arbetar vi hektiskt med omställningen, säger Christel Grip. Det handlar bland annat om informationsmaterial på flera språk, snabbupphandling av extern leverantör och eventuella mindre justeringar av tidtabellerna. Vi planerar även för att kunna ta emot fler resenärer än vanligt om det blir problem för tåget på grund av den nya lagen.

Fakta om ID-kontrollen:

• Från och med den 4 januari kommer Swebus resenärer behöva visa upp en giltig ID-handling för att kunna resa in till Sverige från Danmark och Norge. De som inte har en giltig ID-handling kommer inte få resa vidare mes Swebus bussar.
  • Swebus biljetter kommer även fortsättningsvis att vara opersonliga. Man kan alltså köpa biljett till någon annan utan att ange namn eller personuppgifter.
  • Linjerna som berörs är Köpenhamn mot Malmö-Göteborg-Oslo och Oslo mot Karlstad-Stockholm.
  • De ökade kostnaderna för ID-kontrollerna kommer tills vidare inte att läggas på biljettpriset.