Swebus: Högt bokningstryck den 23 december - risk för platsbrist

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2015 07:44 CET

Hos Swebus pågår bokningarna av julbiljetterna för fullt, trots att det enbart är några dagar kvar till julafton. Bokningsstatistiken visar att hela 45 procent av resorna till julfirandet görs dagen innan julafton. Det gör att det finns en risk för platsbrist, trots att Swebus samtidigt planerar att sätta in 120 extrabussar.

När julresenärerna väljer att resa iväg beror mycket på vilken veckodag julafton infaller. I år, när julafton är på en torsdag, arbetar många ända fram till julafton. Det gör att många vill iväg samtidigt dagen innan julafton.

– Det såg likadant ut förra året och vi har planerat för det här scenariot med bland annat flest julavgångar och extrabussar den 23 december,, säger Christel Grip, presschef på Swebus. Det finns ändå en risk för att avgångar blir fullbokade så vi uppmanar resenärer som vill resa dagen innan julafton att boka sin biljett så fort om möjligt.

Sen tidigare har Swebus satt in 272 extra julavgångar och snabbturer, varav flest just den 23 december. Utöver det så planerar Swebus nu att sätta in 120 extrabussar dagarna innan julafton, men den siffran kan öka.

– Många resenärer är ute i sista stund och köper sin biljett vilket gör att vi löpande sätter in extrabussar, säger Christel Grip. Det är utmanade för oss att skapa platser åt alla, samtidigt som det såklart är roligt när många vill resa med oss. Vi gör allt vi kan för att alla ska få resa iväg när de vill.