Swebus: Många svenskar reser till Oslo på 17 maj

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2016 07:41 CEST

Foto från Stortinget: https://www.flickr.com/photos/stortinget/

Det är populärt att ta expressbussen till Oslo för att fira 17 maj. I år reser flest svenskar från Karlstad, Göteborg och Uddevalla. Det visar biljettstatistik från Swebus.

På tisdag är det dags för norrmännen att fira sin nationaldag, något som lockar många svenskar till Oslo. Resandet till Oslo mer än fördubblas jämfört med en vanlig tisdag.

– Vi har sett under flera år det blir allt mer populärt för svenskar att fira 17 maj på plats i Oslo, säger Christel Grip, presschef på Swebus. Många som arbetspendlar till Norge väljer även att stanna kvar över 17 maj, istället för att åka hem på helgen som de brukar. Många vill vara en del av festligheterna på plats helt enkelt.

Flest reser till det norska nationdagsfirandet i Oslo från Karlstad, följt att Götebog och Uddevalla.

– Flest reser med oss från de större svenska orterna som ligger upp till tre och en halv timmes resa bort från Oslo, säger Christel Grip. Vi har turer hela dagen till Oslo från dessa orter och är även beredda att sätta in extrabussar om det behövs..

Biljetter till Oslo på 17 maj finns att köpa på www.swebus.se.

Swebus är Sveriges ledande expressbussföretag med fler än 10 000 avgångar per vecka. Swebus erbjuder resor till cirka 280 orter i Sverige samt till Köpenhamn, Oslo och övriga Europa. Företaget erbjuder även flygtransfer, eventresor och chartrad trafik. Varje år görs mer än två miljoner resor med Swebus. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på våra egna bussar finns gratis internet. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.