Swebus satsar på fler bussar till Landvetter

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2017 08:51 CET

Swebus ökar sin expressbusstrafik till Landvetter från Jönköping, Borås, Ulricehamn och Göteborg med över 25 procent. Anledningen är att fler vill ta bussen till flyget i takt med att flygresandet ökar, samtidigt som höga parkeringsavgifter avskräcker många från att köra bil. De nya bussarna börjar trafikera Landvetter den 13 mars, men biljetterna släpps till försäljning idag.

Expressbussföretaget Swebus erbjuder idag 6-10 bussturer per dag mellan Jönköping, Borås, Ulricehamn, Göteborg och Landvetter. Under de senaste åren har antalet resenärer på sträckan ökat, och det är både flygresenärer och arbetspendlare som i högre grad väljer Swebus. För att ge resenärerna ännu fler smidiga resor att välja bland utökar Swebus därför turtätheten till 9-12 avgångar per dag i vardera riktning.

– Vi bedömer att drivkraften bakom den ökade efterfrågan efter våra bussresor till Landvetter främst beror på att flygresandet ökar, men också ett ökat intresse för att ta bussen till flyget, säger Christel Grip, presschef på Swebus. Många anser exempelvis att det är för dyrt att parkera bilen vid flygplatsen, vilket gynnar det kollektiva resandet.

Alla Swebus egna bussar till Arlanda är utrustade med gratis wifi samt eluttag, och resan med expressbussarna är märkta med Bra miljöval. För flygresenärer med mycket bagage kan extra bagage bokas i samband med köp av resa på www.swebus.se.

Fakta om Swebus resor Jönköping – Landvetter:

• Från och med den 13 mars kommer det att avgå 10 -12 bussar per dag åt vardera håll på sträckan Jönköping – Landvetter. Det innebär 151 avgångar per vecka.
  • Varje dag avgår första bussen till Landvetter klockan 05.10 från Jönköping resecentrum. Sista bussen tillbaka från Landvetter avgår klockan 23.25 måndag – torsdag samt söndag. På fredagar och lördagar avgår sista bussen klockan 00.05.
  • Restiden är runt en timme och 45 minuter.
  • Priset för en resa är från 79 kronor.

Fakta om Swebus resor mellan Ulricehamn – Landvetter:

• Från och med den 13 mars kommer det att avgå 9 -12 bussar per dag åt vardera håll på sträckan Jönköping – Landvetter. Det innebär 141 avgångar per vecka.
  • Från Ulricehamnsmotet avgår första bussen till Landvetter klockan 05.50 varje dag. Sista bussen tillbaka från Landvetter avgår klockan 23.25 måndag – torsdag samt söndag. På fredagar och lördagar avgår sista bussen klockan 00.05.
  • Restiden är runt en timme och fem minuter.
  • Priset för en resa är från 79 kronor.

Fakta om Swebus resor mellan Borås – Landvetter:

• Från Borås järnvägsstation avgår första bussen klockan 06.20 varje dag. Sista bussen tillbaka från Landvetter avgår klockan 23.25 måndag – torsdag samt söndag. På fredagar och lördagar avgår sista bussen klockan 00.05.
  • Restiden är runt 35 minuter.
  • Priset för en resa är från 59 kronor.

Fakta om Swebus resor mellan Göteborg – Landvetter:

• Från och med den 13 mars kommer det att avgå 10 -12 bussar per dag åt vardera håll på sträckan Göteborg – Landvetter. Det innebär 151 avgångar per vecka.
  • Från Nils Ericsonterminalen avgår första bussen klockan 07.20 varje dag. Sista bussen tillbaka från Landvetter avgår klockan 23.25 måndag – torsdag samt söndag. På fredagar och lördagar avgår sista bussen klockan 00.05.
  • Restiden är runt 30 minuter.
  • Priset för en resa är från 49 kronor.

Swebus är Sveriges ledande expressbussföretag med fler än 10 000 avgångar per vecka. Swebus erbjuder resor till cirka 352 orter i Sverige samt till Köpenhamn, Oslo och övriga Europa. Företaget erbjuder även flygtransfer, eventresor och chartrad trafik. Varje år görs mer än två miljoner resor med Swebus. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på våra egna bussar finns gratis internet. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.