Swebus: Tågsatsning motsvarar gratis buss i fem år

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2016 14:10 CET

Om man satsade lika mycket på buss som på det nya snabbtåget skulle hela Sverige kunna parkera bilen i fem år och istället åka gratis buss. Med detta tankeexperiment lanserar Swebus en ny kampanjfilm med målet att folk ska få upp ögonen för att buss är ett billigt sätt att tänka på miljön.

Det pågår en diskussion om en stor investering i snabbtåg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö som beräknas kosta 256 miljarder kronor, eller över en kvarts biljon. Utifrån det har Swebus gjort en kampanjfilm för att bredda debatten om hållbara satsningar i kollektivtrafiken.

– Med ett lekfullt räkneexempel visar vi på vad man kan göra för alla miljarderna om man tänker lite friare, säger Christel Grip, presschef för Swebus. Vi vill slå ett slag för bussens plats i ett hållbart samhälle. Både tåg och buss behövs.

Även bilens miljöpåverkan tas upp i kampanjen. En fullastad buss släpper ut 88 procent mindre koldioxid än om resenärerna i stället åker bil.

- Vi bussföretag måste fortsätta att förklara att vi är ett hållbart alternativ till bilåkande, säger Christel Grip. Då kommer folk att välja att åka kollektivt i stället.

Filmen visas bland annat på Swebus Facebooksida.