Swebus tvingas flytta hållplats från Malmö C

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2014 08:00 CEST

Swebus kommer att tvingas flytta sin hållplats vid Malmö Centralstation till Norra Vallgatan, över 200 meter från terminalbyggnaden. 91 procent av Swebus Malmö-resenärer vill hellre att bussarna stannar vid Malmö Centralstation. Nu protesterar Swebus mot beslutet och kräver att resenärerna får tillgång till centralstationen.

Flytten av hållplatsen sker den 6 oktober och innebär att resenärer som ska ansluta till tåg, lokal- och regionalbussar måste gå över 200 meter till centralstationen, trots att de ofta måste bära på mycket packning. Den tidigare hållplatsen är vid den norra sidan av centralstationen i direkt anslutning till terminalbyggnaden. Swebus förordar att man flyttar till Centralplan, där det finns en reservhållplats som även den är i direkt anslutning till terminalbyggnaden. Men Malmö stad hänvisar till platsen längre bort på Norra Vallgatan.

- 91 procent av de resenärer vi frågat vill hellre att vi fortsätter att angöra Malmö C via Centralplan än den hållplats som Malmö stad anvisar, säger Joakim Palmkvist, VD på Swebus. Jag tycker att det är märkligt att inte kommunen lyssnar på oss. Om vi gemensamt ska öka kollektivtrafikåkandet i Sverige är det viktigt att våra resenärer också får möjlighet till bra hållplatser.

Flytten av hållplatsen innebär också försämrad service i och med att resenärerna inte längre kommer att ha direkt tillgång till bevakade toaletter, väntrum och Pressbyrå.

- Vi protesterar mot beslutet, säger Joakim Palmkvist. Vår tolkning av den nya kollektivtrafiklagen är att inget trafikslag eller bolag får diskrimineras på det här sättet. Vi hoppas att Malmö stad tänker om och ger oss tillträde till den reservhållplats som står klar att använda direkt vid terminalbyggnaden.

Egentligen blir det bättre med en flytt till N. Vallgatan. Mkt folk och bussar innebär ofta en frekvent säkerhetsrisk.
    Som motkrav ställs wc inom räckhåll, samt skydd mot regn, blåst och snö.

- Christel Andersen - 2014-09-25 19:42 CEST

Men hur kan Malmö stad vilja ha stora bussar på Norra Vallgatan, där trafiken redan är alldeles för tät och gatan för smal för att tjäna som busscentral. Det är urjobbigt att ta sig fram där, inte minst med tanke på alla gående sommarhalvåret. Är det verkligen Malmö Stads önskan att lägga till ytterligare en propp i trafiken och därmed få sämre luft, fler olyckor och lägre tid för de boende att ta sig till sina jobb.

- Sirje Palmqvist - 2014-09-26 09:36 CEST

Beställde en resa till Värnamo. Fick uppgifter av försäljaren att bussen avgick där den gamla hållplatsen låg. Så är tydligen inte fallet...lite dåligt av försäljaren. På biljetten stod Norra Vallgatan hållplatsläge K. Det borde ha varit en karta med på biljetten. Norra Vallgatan vimlar av hållplatser för charter, dagstursbussar m m. Fick goggla för att hitta var hållplatsen låg. Hade varit snopet om man hade missat pbussen p ga dålig information av försäljaren

- Göran Svensson - 2016-06-06 14:24 CEST