Trafikrapport från Swebus: 100 extrabussar i Kristi Himmelfärd med banarbete

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 07:22 CEST

Resandet under Kristi Himmelfärdshelgen kommer att bli större än vanligt och Swebus sätter därför in närmare 100 extrabussar. Ett banarbete mellan Stockholm och Älvsjö som orsakar tågstopp kombinerat med mängder av stora evenemang både i Stockholm och Göteborg gör att resandet ökar med 30 procent. - Det pratas mycket om att det är supervalår, här hos oss har vi under lång tid pratat om denna helg som superresehelgen, säger Christel Grip, presschef på Swebus.

Kristi Himmelfärdshelgen är en ledighet där många reser. I år genomför Trafikverket dessutom banarbeten, som gör att all tågtrafik mellan Stockholm och Älvsjö stängs av från klockan 22.00 ikväll fram till klockan 05.00 på måndag den 2 juni.

- Vi märker en ökning av resenärer på våra bussar vid banarbeten och med extrabussarna skapar vi plats för de tågresenärer som drabbas, säger Christel Grip, presschef på Swebus. Det är främst på sträckorna mellan Stockholm och Nyköping, Norrköping, Linköping och Jönköping som vi får fler resenärer. Restiderna på dessa sträckor blir kortare med oss när man slipper byta till ersättningsbussar eller ta tåget som tar en annan, längre väg.

Utöver banarbetet är Kristi Himmelfärdshelgen även sprängfylld med stora evenemang; Miley Cyrus spelar på Globen på fredag, Metallica på den nya festivalen Stockholm Fields på fredag, Aerosmith på söndag på Tele2 Arena, minifestivalen #Kentfest på söndag på Ullevi och Summerburst på fredag och lördag i Göteborg. Dessutom anordnas Stockholm Marathon på lördag. Sammantaget gör detta att Swebus uppskattar att resandet ökar med 30 procent jämfört med en vanlig helg.