Trafikrapport från Swebus Express: Mindre förseningar och 40 procent fler resenärer

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 14:00 CET

De senaste dygnens kraftiga kyla och snöfall orsakar stora problem för tågtrafiken. Därför väljer 40 procent fler att resa med Swebus Express. Även bussarna har drabbats av mindre förseningar på upp till 30 minuter, men under måndagen har inga avgångar behövt ställas in.

- Eftersom många tåg är inställda idag har vi 30-40 procent fler resenärer som åker med oss jämfört med en vanlig måndag, säger Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebus Express. Under förmiddagen har vi satt in ett tiotal extrabussar, och arbetar för fullt med att få fram fler för att så många som möjligt ska kunna resa med oss.

Utöver mindre förseningar på 15-30 minuter rapporterar Swebus Express förseningar på upp till 40 minuter på två morgonavgångar från Stockholm till Göteborg respektive Köpenhamn. Enligt SMHI väntas Södra Götaland, Öland och Gotland få ytterligare snöfall under det kommande dygnet.

- Bussen har hittills klarat snökaoset relativt bra och vi hoppas att det ska fortsätta så även de närmaste dygnen, säger Ingvar Ryggesjö. Det är extremt ovanligt att vi ställer in turer, de senaste tolv månaderna har vi endast behövt ställa in två avgångar.

Aktuell trafikinformation och upplysningar för resenärer:
- Upplysning och försäljning: telefon 0771-218 218. Personlig service ges vardagar kl 8-18, lördagar kl 9-15 och söndagar kl 9-18. Övrig tid finns talsvar.
- Kundtjänst på Twitter: http://www.twitter.com/SweExp_kund, vardagar kl 8-16.

- Trafikinformation på internet: http://www.swebusexpress.se/Reseinformation/Trafikinformation/. Uppdateras löpande.

Aktuell trafikinformation för pressen:
- Pressjour: 0701-87 12 00

För mer information, kontakta:
Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebus Express
ingvar.ryggesjo@swebusexpress.se, tel 0701-87 11 33
Pressjour: 0701-87 12 00

Om Swebus Express AB
Swebus Express AB är störst inom expressbusstrafik i Sverige och har över två miljoner passagerare per år på 10 000 avgångar per vecka. Med Swebus Express kan du resa till cirka 150 orter från Mora och Oslo i norr till Skåne och Köpenhamn i söder. Dessutom samarbetar Swebus Express med andra bussbolag för resor till Norrland och Europa. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på Swebus Express bussar finns gratis internet. Swebus Express ingår i Nobina AB, Nordens ledande bussföretag. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebusexpress.se.