Trafikrapport från Swebus Express: Snöovädret orsakar störningar

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 09:03 CET

Swebus Express resenärer drabbades igår av förseningar orsakade av det kraftiga snöovädret som dragit in över landet. Problemen var värst i södra Sverige. I takt med att snöfallet har avtagit under kvällen och natten har störningarna minskat. Idag väntas en del förseningar främst längs östkusten där det fortfarande snöar.

- Vi anpassar hastigheten efter det rådande väglaget, eftersom säkerheten alltid är viktigast, säger Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebus Express. Plogbilar och trafikolyckor drar ner tempot på vägarna ytterligare, men väderprognosen är bättre nu så vi hoppas att våra resenärer ska komma fram i tid idag.

Trafikproblemen började vid lunchtid igår onsdag och fortsatte sedan under eftermiddagen och kvällen. Främst drabbades busstrafiken på E4:an mellan Ljungby och Malmö, E6:an mellan Halmstad och Malmö samt sträckan Norrköping-Kalmar. På torsdag förmiddag avtar snöfallet i stora delar av landet, men det kommer att fortsätta snöa främst i den östra delen av Svealand och Götaland.

För närvarande står en buss på linje 832 från Stockholm till Köpenhamn fast i Örkelljunga, på grund av att E4:an är avstängd.

Aktuell trafikinformation och upplysningar för resenärer:

- Upplysning och försäljning: telefon 0771-218 218. Personlig service ges vardagar kl 8-18, lördagar kl 9-15 och söndagar kl 9-18. Övrig tid finns talsvar.

- Kundtjänst på Twitter: http://www.twitter.com/SweExp_kund, vardagar kl 8-16.

- Trafikinformation på internet: http://www.swebusexpress.se/Reseinformation/Trafikinformation/. Uppdateras löpande.

Aktuell trafikinformation för pressen:
- Pressjour: 0701-87 12 00

För mer information, kontakta:
Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebus Express
ingvar.ryggesjo@swebusexpress.se, tel 0701-87 11 33
Pressjour: 0701-87 12 00

Om Swebus Express AB

Swebus Express AB är störst inom expressbusstrafik i Sverige och har över två miljoner passagerare per år på 10 000 avgångar per vecka. Med Swebus Express kan du resa till cirka 150 orter från Mora och Oslo i norr till Skåne och Köpenhamn i söder. Dessutom samarbetar Swebus Express med andra bussbolag för resor till Norrland och Europa. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på Swebus Express bussar finns gratis internet. Swebus Express ingår i Nobina AB, Nordens ledande bussföretag. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebusexpress.se.