Död gata får nytt liv i Rinkeby

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2013 10:51 CEST

Rinkebystråket delar idag Stockholmsförorten Rinkeby i två delar. Stråket kommer nu att göras om till en basargata som sjuder av liv. Imorgon lördag den 24 augusti tas det första spadtaget för förvandlingen av stadsdelen. Swecos arkitekter har ritat förslaget för hur framtidens Rinkebybor ska leva.

Som ett av de första projekten i landet kommer upprustningen av miljonprogrammets förort leda till att trafiksepareringen bryts. Människor ska kunna gå ner till Rinkebystråkets alla butiker och restauranger via lutande torg och trappor. Samtidigt ska trafiksäkerheten säkerställas genom att det finns broar.

–  Genom att göra gatan aktiv  hoppas vi att hela stadsdelen får ett lyft. Det är viktigt att invånarna får någonting att känna sig stolta över, säger Willy Hermansson, ansvarig arkitekt för uppdraget.

I gatans ena ände ska ett stort torg med sittvänliga bänkar och stora platanträd ligga. Längs stråket kommer små platser och parker finnas likt ett pärlband av aktiviteter för den som promenerar ner mot Järvafältet.

–  Vi är glada över att Familjebostäder och Stockholms stad satsar på så fina material, säger Thorbjörn Andersson, ansvarig landskapsarkitekt och syftar på teglet och graniten på torget och murar.

Där det idag är en bussgata med stora grässlänter längs sidorna kommer det inom ett par år att finnas lokaler för butiker, hantverkare och caféer.

Bygget beräknas bli klart om två år.

För mer information, kontakta:
Willy Hermansson, willy.hermansson@sweco.se, tfn: 0734-12 93 08.
Ansvarig arkitekt på Sweco.

Thorbjörn Andersson, thorbjorn.andersson@sweco.se, tfn: 08-522 952 36.
Ansvarig landskapsarkitekt på Sweco.

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco omsätter ca 8,8 miljarder SEK och har ca 9 000 anställda i Norden och i centrala och östra Europa. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.