Fyra exjobb tävlar om Swecos studentpris

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2010 10:54 CEST

Nu är nomineringarna till Swecos studentpris klara. Och kampen i år är hårdare än någonsin kring priset som belönar arbeten som visar på smarta lösningar för ett bättre klimat. Vem som slutligen får 25 000 kr för att delta i en nationell eller internationell konferens presenteras den 23 november på Moderna Museet i Stockholm.

‒ Det här är fyra exjobb som på olika sätt behandlar frågan om hur vi kan hitta lösningar för ett mer hållbart och energieffektivt samhälle i framtiden, säger Andreas Gyllenhammar, klimat- och miljöstrateg på Sweco som har läst och analyserat bidragen till årets Studentpris.

I år är det exjobb från högskolor och universitet i södra Sverige som ligger i topp med två exjobb från Lunds universitet, ett från Malmö högskola och ett från Chalmers Tekniska högskola.

De fyra nominerade exjobben är:

Martin Pettersson och Magnus Persson
”Indikatorkoordinationsplan i en byggprocess”. Malmö högskola.

Lisa Säfwenberg
”How can I through design increase energy awareness among employees in industries?” Lunds universitet.

Christer Gerdin och Louise Hammarberg
”Varför genomförs inte lönsamma energiinvesteringar - en studie av beslutsfaktorerna vid investeringar inom fastighetsbranschen”. Lunds universitet.

Maria Andréasson
”Bryta Barriären – ett förnyelseprojekt i Kronogården, Trollhättan”. Chalmers Tekniska högskola.

Swecos studentpris delas ut den 23 november på Moderna Musset i Stockholm. Samtidigt delas Stora Energipriset ut.

Juryn består av: Carl-Erik Nyquist, juryns ordförande, Karin Annerwall Parö, Sweco, Tomas Kåberger, generaldirektör Energimyndigheten, Lars Nilsson, fd chefredaktör Ny Teknik, Louise Trygg, forskare i energisystem, Lennart Jagemar, docent i installationsteknik, Per Fahlén, professor i installationsteknik samt Lars Olof Matsson, juryns sekreterare, Sweco.

För mer information och bilder kontakta:
Rebecka Gunner, informationschef Sweco Sverige, 0734-12 66 75, rebecka.gunner@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 100 anställda i elva länder och omsatte 2009 drygt 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 90 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.