Kyrka av Sweco till final i internationell arkitekttävling

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2016 09:00 CEST

Amhults kyrka av Swecos arkitekter har gått till final i WAF. Foto: Bert Leandersson

Med Amhults kyrka utanför Göteborg går Swecos arkitekter direkt till final i den internationella arkitekturtävlingen World Architecture Festival (WAF). Det är tredje året i rad som Swecos projekt går vidare i det som numera benämns som världsmästerskapet i arkitektur.

När World Architecture Festival öppnar i Berlin i november kommer Sweco representeras av Amhults kyrka som gått vidare till final i kategorin Religion – Completed Buildings.

–Vi skickade in flera starka bidrag till tävlingen i år och är väldigt stolta över att juryn imponerades av Amhults kyrka. Det visar att vår position som arkitekter i den skandinaviska arkitekturtraditionen håller hög internationell nivå på den globala arenan, säger Jan Mattsson, vd för Sweco Architects.

Ansvarig arkitekt är Margareta Diedrichs som kommer att vara på plats i Berlin och presentera projektet inför juryn som gör sin slutliga bedömning. Det är tredje året i rad som Swecos bidrag går vidare till final bland hundratals projekt som skickats in av flera av världens mest framstående arkitektkontor. År 2014 vann Sweco första pris med centralstationen i Linköping.

För mer information, kontakta:

Jan Mattsson, vd Sweco Architects, jan.mattsson@sweco.se, tfn 08-522 952 65
Elina Smidlund, presskontakt, elina.smidlund@sweco.se, tfn 072-200 53 62

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,0 miljarder SEK (pro forma 2015). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.