Rekordorder för SWECO: Får uppdrag på Norra Länken för 100 miljoner

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2004 13:09 CEST

SWECO har tillsammans med Carl Bro fått i uppdrag av Vägverket att projektera två omfattande delsträckor av fortsättningen på Norra Länken i Stockholm. Uppdraget är totalt värt närmare 100 miljoner kronor.

Uppdragen omfattar projektering av trafikplatsen Norrtull med tunnlar och anslutningar till nuvarande Norra Länken samt bergtunnlar under Roslagstull mot Värtan respektive Frescati.

– Vi är mycket glada över att få dessa omfattande uppdrag som ska leda till att trafiktrycket kring framför allt Norrtull och Valhallavägen äntligen lättar. Detta är också en rekordorder som innebär att vi får en god beläggning på vår infrastruktursida under de närmaste åren, säger Mats Påhlsson, VD för SWECO VBB.

Norra Länken sträcker sig under jord från Norrtull respektive Frescati till Värtan. Körsträckan mellan Norrtull och Lidingövägen/Ropsten kommer att minska med 10 minuter.

SWECOs och Carl Bros uppdrag ska till huvuddelen vara genomfört vid slutet av 2005, därefter väntar upphandling av byggnadsentreprenader. Byggtiden beräknas bli cirka sju år.

SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO Theorells, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Projektledning, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide, SWECO Connect, SWECO Grøner och PIC Engineering. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen.
För ytterligare information kontakta:
Mats Påhlsson, VD SWECO VBB, 08-695 66 61, 0705-34 64 00
Björn Kvist, Uppdragsledare SWECO VBB, 08-695 60 89, 073-412 60 89