Sandgrundsparken i Karlstad får Sienapriset 2010

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 15:14 CET

Vid Sveriges Arkitekters årliga prisgala i Stockholm i november utsågs Sandgrundsparken i Karlstad till årets bästa utemiljö och tilldelades Sienapriset. Sandgrundsparkens ansvarige landskapsarkitekt är Thorbjörn Andersson, Sweco.

Sandgrundsparken ligger spektakulärt på en vattenomfluten udde mitt i Karlstad, i själva verket en sandrevel som packats upp under de senaste århundradena. Denna udde har nu gjorts om till en park. Parken är 40 000 kvm stor, har haft en anläggningskostnad på 20 miljoner kr och invigdes i juni i år. Beställaren är Karlstad kommun, som har byggt parken i egen regi.

Ur juryns motivering:

”Landskapet på Sandgrund har utvecklats på ett sätt som förstärker platsens egen karaktär. Parken på udden har fått ett linjespel som dramatiserar landtungans form, där underbara krökta blomsterfyllda dalgångar lockar besökarna från den ena stranden till den andra. Mellan dalarna finns åsar och inbjudande gräsade gradänger och i siktlinjen syns Klarälvens glitter.”

För mer information:
Landskapsarkitekt Thorbjörn Andersson, Sweco
thorbjorn.andersson@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 100 anställda i elva länder och omsatte 2009 drygt 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 90 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.