Strömkajen – ett steg närmare Sienapriset

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2016 10:32 CEST

Strömkajen av Swecos arkitekter är nominerad till Sienapriset 2016. Foto: Johan Dehlin.

Strömkajen i Stockholm är nominerat till 2016 års Sienapris, Sveriges mest prestigefulla utmärkelse inom landskapsarkitektur. Bakom ombyggnaden av Strömkajen står landskapsarkitekter på Sweco.

– Att vi blir nominerade till Sienapriset betyder väldigt mycket. Jag ser det som ett högt betyg på vår kompetens inom landskapsarkitektur, en disciplin som vi expanderat och satsat stort på under de senaste åren, säger Jan Mattsson, vd, Sweco Architects.

Enligt juryns ordförande Tiina Sarap har man i år valt att nominera projekt som är självständiga, formsäkra och lyhörda. De kännetecknas av att de i hög grad bidrar till att höja kvaliteten i de sammanhang där de ingår.

Strömkajen är en central plats i huvudstaden och ett viktigt stråk för såväl stockholmare som turister. Ansvarig landskapsarkitekt är Christina Sellberg som med sitt team omvandlade kajen och gatan till en inbjudande promenad mellan Blasieholmen och Skeppsholmen.

Uppdraget utfördes av Grontmij som sedan 2015 är en del av Sweco.

För mer information:

Jan Mattsson, vd Sweco Architect, jan.mattsson@sweco.se, tfn 073-412 92 65
Elina Smidlund, kommunikation, elina.smidlund@sweco.se, tfn 072-200 53 62

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,0 miljarder SEK (pro forma 2015). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.