Sweco anlitas för modernisering av Hudiksvalls sjukhus

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2019 08:00 CEST

Sweco anlitas för modernisering av Hudiksvalls sjukhus. Foto: Region Gävleborg.

Sweco har fått i uppdrag av Region Gävleborg att ta fram programhandlingar när Hudiksvalls sjukhus ska genomgå omfattande modernisering. Lokalerna i det nya sjukhuset ska ge en högre flexibilitet samt vara bättre anpassade till modern sjukvård och framtida teknikutveckling.

Framtidsbygget är samlingsnamnet för en mängd om- och nybyggnationer av sjukhusen i Hudiksvall och Gävle som syftar till att framtidssäkra en sjukvård av högsta kvalitet.

Sweco har anlitats för uppdraget att ta fram programhandlingar inför om- och nybyggnationerna av Hudiksvalls sjukhus, som i ett första steg innebär ombyggnad av bland annat centraloperation och akuten. Nästa steg i projektet är att bygga ett nytt hus för teknisk försörjning. Därefter kommer ett antal gamla byggnader att rivas för att få plats med ett nytt hus för vård och mottagningar, bland annat för barn- och kvinnosjukvården.

– Det är ett spännande projekt där en viktig del kommer vara att ta fram ett underlag som på ett effektivt sätt erbjuder både ny- och ombyggnation samtidigt som sjukhusverksamheten ska kunna bedrivas utan påverkan. Med lång erfarenhet av vårdprojekt såväl i Sverige och runt om i Europa har vi goda förutsättningar att på ett effektivt sätt lösa utmaningarna på bästa sätt, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige.

Swecos uppdrag startar inom kort och leverans av programhandling planeras till år 2020.

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 15 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 18,7 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.