Sweco Architects i final i arkitekturens världsmästerskap

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 07:00 CEST

Inte mindre än fem projekt gestaltade av Sweco Architects är nominerade i den internationella arkitekturtävlingen World Architecture Festival (WAF), där världens framstående arkitektkontor finns representerade.

I oktober avgörs vad man kan kalla världsmästerskapet inom arkitektur i Singapore. Sweco Architects återfinns bland de nominerade med hela fem projekt, alla i olika kategorier, från landskap till kontor och infrastrukturbyggnader. Bidrag från mer än 40 länder är representerade i finalen.

– Inget annat svenskt arkitektkontor har lika många nomineringar, vilket visar att vi ligger i framkant när det gäller framstående arkitektur. Flera av våra nominerade projekt har redan fått stor internationell uppmärksamhet. Att de nu har blivit utvalda av en tung och välrenommerad jury är ett bevis på att vi har en självklar plats bland de bästa, säger Jan Mattsson, vd för Sweco Architects.

Tio arkitekter som står bakom de nominerade projekten från Sweco, kommer att vara på plats i Singapore inför den slutgiltiga bedömningen av juryn den 1-3 oktober.

De nominerade projekten från Sweco Architects är:
Physic Garden för Novartis, Basel, Schweiz.
Kategori: Landskap.

Swecohusets huvudkontor i Stockholm.
Kategori: Kontor, färdigställda byggnader.

Borås Textile Fashion Center.
Kategori: Nytt och gammalt, färdigställda byggnader.
Sweco Architects i samarbete med DTH Arkitekter

Skyttelbron i Lund.
Kategori: Transport – färdigställda byggnader
Metro Arkitekter, en del av Sweco-koncernen

Linköping Centralstation
Kategori: Infrastruktur, framtida projekt.
Metro Arkitekter, en del av Sweco-koncernen och Rundquist Arkitekter

För ytterligare information, kontakta:

Jan Mattsson, vd Sweco Architects, tel 08-522 952 65, jan.mattsson@sweco.se

Sweco är Nordens ledande konsultföretag inom hållbart samhällsbyggande. Våra 9 000 ingenjörer, arkitekter och miljöexperter utvecklar hållbara och värdeskapande lösningar för kunder och samhälle. Sweco är ett av Europas tio största teknikkonsultföretag och utför årligen uppdrag i 80 länder över hela världen. Företaget omsätter cirka 9 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm AB.