Sweco deltar i fotodokumentationsprojektet ‘’A Day in the World’’

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2012 13:15 CET

Många svenskar minns fotoprojektet ’’A day in Sweden’’. Nu tar en av initiativtagarna, fotografen Jeppe Wikström, nästa steg: ’’A day in the world’’ den 15 maj, då fotointresserade från hela världen dokumenterar sin vardag. Bilderna kommer att visas i digitala och fysiska utställningar samt i en bok. Nu går Sweco in som partner i projektet.

– Under en dag ska vi skicka ett avtryck in i framtiden – det är klart att vi vill vara med. Vi skapar en ögonblicksbild av vad som är viktigt i vår vardag i dag, utifrån vilken vi kan diskutera vår framtida utveckling, säger Åsa Bergman, vd Sweco Sverige.

Som partner kommer Sweco uppmuntra sina medarbetare att dokumentera sin vardag. Genom bilderna kan man dela mer av den kunskap som finns i olika delar av företaget och på så sätt bli ännu bättre på att marknadsföra varandra i gemensamma affärer. Bilderna kommer att visas på Swecos intranät och, precis som alla andra bilder, vara med i urvalet till utställningarna och boken. Hållbarhetsaspekten som är central i allt Sweco gör finns även med i den här satsningen.

– Det här är det största fotodokumentationsprojektet i historien och involverar människor jorden runt. Många tunga profiler som står bakom satsningen, från Desmund Tutu till Robyn. Tillsammans med de företag som i likhet med Sweco engagerar sig bidrar de till att projektet når ut till människor i alla grupper och länder, säger Jeppe Wikström.

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco omsätter ca 6.7 Mdr och har ca 7 400 anställda i tolv länder. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.