Sweco dubbelt nominerat till Stålbyggnadspriset 2013

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2013 12:45 CEST

I år har Sweco blivit nominerat med två byggnadsverk till Stålbyggnadspriset. Kåkenhusbron i Norrköping av Swecos arkitekter och konstruktörer samt Friends Arena i Solna som stålkonstruktörer på Sweco står bakom.

Åtta projekt har gått till final och juryn kommer att presentera en vinnare den 15 maj i Stockholm. Stålbyggnadsinstitutet delar vartannat år ut Stålbyggnadspriset till ett byggnadsverk där man på ett innovativt och arkitektoniskt tilltalande sätt använt stål i den bärande konstruktionen. Syftet är att uppmuntra till användandet av stål i byggandet och att ge upphov till nya idéer och inspirerande lösningar.

För mer information:

Kåkenhusbron: Pekka Leppänen, arkitekt, pekka.leppanen@sweco.se, tfn 031-627729
Helmer Palmgren, konstruktör, helmer.palmgren@sweco.se,  tfn 031-627529

Friends Arena: Lars Cederfeldt, konstruktör, lars.cederfeldt@sweco.se, tfn 08-6925532

Läs mer om Stålbyggnadspriset och de åtta finalisterna.

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco omsätter ca 7,5 miljarder SEK och har ca 7 800 anställda i Norden och i centrala och östra Europa.  För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.