SWECO får uppdrag av Billerud för 15 miljoner

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2004 09:36 CEST

SWECOs dotterbolag PIC Engineering har fått i uppdrag att energi- och miljöoptimera Billeruds pappersbruk i Skärblacka. Uppdraget är värt 15 miljoner kronor.

Målet med uppdraget är att förbättra möjligheterna för bruket att producera egen el med biobränsle och på så sätt optimera brukets energieffektivitet. PIC Engineerings uppdrag är att projektera all om- och nybyggnation som krävs.

- Ordern från Billerud är mycket glädjande och visar att våra kvalificerade konsulttjänster är efterfrågade inom pappers- och massaindustrin, säger Eva Wigren, VD för PIC Engineering i Sverige.

När ombyggnationen är avslutad kommer brukets självförsörjning av el att öka från 20 till 55 procent vilket motsvarar knappt 300 GWh/år. Bland annat kommer brukets barkpanna och ångturbin förnyas. Uppdraget löper fram till halvårsskiftet 2006.

PIC Engineering är Finlands näst största industriteknikkonsult med över 1000 medarbetare, varav cirka 200 i Sverige.

SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO Theorells, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Projektledning, SWECO Position, SWECO Energuide, SWECO Connect, SWECO Grøner och PIC Engineering. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen.

För ytterligare information kontakta:
Peter Osbrink, Projektledare PIC Engineering, +46 54-55 65 29
Johan Saltin, Försäljningschef PIC Engineering, +46 31-748 39 12