Sweco flerfaldigt nominerad till Svenska Ljuspriset 2017

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2017 14:09 CEST

Flera av Swecos projekt har blivit nominerade till Svenska Ljuspriset 2017. Tävlingen syftar till uppmärksamma den höga nivån av ljusplanering i Sverige genom att lyfta fram projekt där ljus använts för att förstärka platsens funktion och arkitektur.

Nu står det klart att två av de nio nominerade bidragen till årets Svenska Ljuspris är signerade Sweco. Det är WOW for Telia och Globen Premium Lounge som har chans att ta hem vinsten i september.

WOW for Telia är ett projekt inom Telias huvudkontor som består av ett antal skräddarsydda ljuslösningar. Ljuskonceptet ”Waves of Information” är utformat i samspel med inredningen där flera av ljusinstallationerna och armaturerna är skräddarsydda för att passa byggandens design. Swecos ljusdesigners har ansvarat för ljusdesignen.

Projektet Globen Premium Lounge initierades då det stod klart att Sverige skulle stå värd för Eurovision Song Contest 2016 med Globen som arena. Loungen är utformad med visionen att skapa något nytt, spännande och annorlunda vilket resulterade i ett antal speciallösningar. Sweco har ansvarat för ljusdesign, arkitektur, konstruktion av kanalisation, el och tele/data. Loungen vann nyligen en tredje plats i den internationella ljusdesigntävlingen Dark Award.

Även resecentrumet Stenpiren i Göteborg som är utformat av Sweco är ett av de nominerade bidragen. Ansvarig för belysningen är JLC.NU Ljusdesign.

Vinnaren presenteras den 5 september under Ljusdagen på Berns Salonger i Stockholm.

Om Svenska Ljuspriset
Svenska Ljuspriset är en årlig tävling arrangerad av de tre belysningssällskapen: Sydljus, Västsvenska och Svenska Belysningssällskapet tillsammans med tidningen Ljuskultur. Tävlingen syftar till att uppmärksamma den höga nivån av ljusplanering i Sverige och vill lyfta fram projekt där ljus använts på föredömligt sätt för att förstärka byggnaden eller platsens funktion, känsla och arkitektur.

Läs mer om de nominerade bidragen här: http://ljuskultur.se/artiklar/de-tavlar-i-svenska-ljuspriset/

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.