Sweco för dialog om hållbar samhällsutveckling i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2019 15:00 CEST

Snart drar Almedalen igång och Sweco är på plats för att bidra i dialogen om framtidens hållbara samhällen.

På söndag inleds årets upplaga av politikerveckan i Almedalen och Sweco finns på plats för att prata om hur framtidens hållbara samhällen och städer kan se ut och hur vi kan komma att leva om 30 år. Sweco arrangerar sex egna seminarier och flera av Swecos experter medverkar även i andra aktörers seminarier.

Swecos egna seminarier fokuserar bland annat på hur vi kan komma att leva i Sverige om 30 år. Hur påverkar hållbarhet, digitalisering och globalisering hur vi lever och verkar i framtiden? Ett annat viktigt fokusområde är energi och vi kommer bland annat att prata om slutsatserna i Swecos Urban Insight-rapporter. Hur kan smart energiplanering bidra till att nå klimatmålen och hur bör vi energiplanera vid nybyggnationer i Sverige?

– Allt Sweco arbetar med påverkar samhället på olika sätt och därför är det viktigt för oss att bidra i dialogen om hållbar samhällsutveckling i alla dess former. Vi är i Almedalen för att dela med oss av vår erfarenhet och kunskap, men också för att ta del av andras inspel. Jag tror och hoppas att ämnen som toppar i år igen är hållbarhet med fokus på klimatet, det är en av våra största och mest omfattade utmaningar och en fråga som berör och engagerar många, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd för Sweco Sverige.

Övriga Sweco-seminarier har fokus på hur vi skyddar Sveriges vatten för kommande generationer, framtidens vårdmiljöer, finansieringens påverkan på boendets kvalitet och hållbarhet samt hur vi får plats med fysisk aktivitet i den täta staden.

Läs mer om Swecos alla seminarier i Almedalen här: http://www.sweco.se/almedalen.

För mer information, kontakta:
Hanna Haeggström, pressansvarig Sweco Sverige, hanna.haeggstrom@sweco.se, 070–234 03 66

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 16 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 18,7 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.