SWECO förbättrar dricksvatten i Bangladesh

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2006 09:47 CET

Kvalitén på dricksvattnet i Bangladesh huvudstad Dhaka ska förbättras.
Med uppdraget gör SWECO en viktig inbrytning i ett land där behoven av att förbättra miljön är stora.

- Vi tar ett viktigt steg in i Bangladesh med detta uppdrag. Behoven av upprustning på miljöområdet är stora. Vi märker även av en ökad efterfrågan av våra miljötjänster från andra länder i regionen, säger Per Johansson VD i SWECO VIAK.

Uppdraget innebär att SWECO VIAK ska studera råvattenkvalitén i floden Lakhya varifrån dricksvatten distribueras till miljontals människor i Dhaka. Vattnet slussas idag in i stadens stora vattenverk Saidabad, vars kapacitet ska fördubblas. Flera alternativa åtgärder för att förbättra kvalitén på vattnet ska ses över och uppdraget ska ge underlag till beslut om vilket alternativ som är mest fördelaktigt.

Uppdraget är värt drygt 2 miljoner kronor. Finansieringen kommer från
Sida.

För ytterligare information kontakta:
Per Johansson, VD i SWECO VIAK, 0734 12 66 68, per.johansson@sweco.se Bernt Norén, uppdragsansvarig SWECO VIAK, 08-695 60 32, bernt.noren@sweco.se

SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. SWECO har 3700 anställda i åtta länder och omsatte 2005 cirka 3,4 Mdr SEK. För närvarande genomför SWECO uppdrag i cirka 45 länder runt om i världen. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen.