Sweco förvärvar Axro Consult och stärker sin position inom vård

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 13:04 CET

Sweco förvärvar teknikkonsulten Axro Consult AB med 35 anställda. Axro har spetskompetens inom installationsteknik för vårdsektorn med tjugotalet sjukhus på kundlistan. Axro har kontor i Göteborg, Jönköping och Skövde och med förvärvet etablerar sig Sweco med nytt kontor i Skövde.

– Swecos vårduppdrag ökar kontinuerligt. Just nu jobbar vi med bland annat Nya Karolinska Solna och Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Axros vårdkompetens ökar Swecos konkurrenskraft ytterligare. Dessutom ökar vi vår geografiska närvaro med ett nytt kontor i Skövde, säger Eva Nygren, Swecos vd i Sverige.

– Genom att bli en del av Sweco kan vi erbjuda både kunder och medarbetare ett bredare kompetensutbud och vi kan nu ta större uppdrag. Det känns som ett steg i rätt riktning, säger Anders Walter, vd på Axro Consult.

Sweco har under lång tid samarbetat med Axro. Redan 1958 påbörjade man gemensamma projekt med Volvos nya bilfabrik i Torslanda, ett samarbete som sträckte sig fram till 1989.

Efter förvärvet finns Sweco etablerade med kontor på 50 orter i Sverige.

För ytterligare information kontakta:
Ann-Louise Lökholm, vd Sweco Systems, 08-695 58 14, ann-louise.lokholm@sweco.se
Anders Walter, vd Axro Consult, 031-704 66 02, anders.walter@axro.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 400 anställda i elva länder och omsatte 2010 ca 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.