SWECO förvärvar finländskt konsultföretag

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2006 08:51 CET

SWECO har tecknat avtal om att förvärva ett av Finlands ledande projektledningsföretag, CM–Urakointi Oy. Genom förvärvet kompletterar SWECO sin befintliga verksamhet i Finland och förstärker möjligheterna att växa på marknaderna österut.

Sedan tidigare är SWECO, genom dotterbolaget SWECO PIC, ett av de största industrikonsultföretagen i Finland. SWECO bedriver även arkitektverksamhet i landet.

– Nu tar vi nästa steg genom att bredda vår verksamhet till att även omfatta projektledningstjänster. Förvärvet ger oss utökade möjligheter att ta oss an stora bygg- och infrastrukturprojekt, både i Finland och på marknaderna österut, säger Wigon Thuresson, VD och koncernchef i SWECO.

CM–Urakointi Oy har 56 anställda och omsätter 7 miljoner euro årligen. Företaget bildades 1989. Under senare år har företaget bland annat arbetat med projekt- och byggledningstjänster i samband med elektrifieringen av järnvägar i norra Finland och med byggandet av ett av Nordens största köpcentrum nära Helsingfors.

Efter förvärvet har SWECO närmare 1000 anställda i Finland inom områdena industri, arkitektur och projektledning.

För ytterligare information kontakta:
Wigon Thuresson, VD och Koncernchef i SWECO, +46 8-695 66 02, wigon.thuresson@sweco.se
Lauri Hintikka, VD i SWECO PIC, +358 50 511 7471, lauri.hintikka@sweco.fi

SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. SWECO har 3700 anställda i åtta länder och omsatte 2005 cirka 3,4 Mdr SEK. För närvarande genomför SWECO uppdrag i cirka 45 länder runt om i världen.
SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen.