Sweco förvärvar teknikkonsulten Petro Team Engineering

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2016 09:10 CET

Sweco stärker sin position inom bergteknik och bergmekanik genom att förvärva konsultfirman Petro Team Engineering AB.

– Förvärvet av Petro Team Engineering är ett strategiskt viktigt steg i vår satsning att bli den mest kompletta aktören inom bergteknik och bergmekanik i Sverige. Med deras spetskompetens har vi nu möjlighet att leverera ett bättre erbjudande till våra kunder, säger Johan Dozzi, vd Sweco Civil.

Petro Team Engineering AB, med säte i Göteborg, bildades 2007. Företaget har spetskompetens inom ingenjörsgeologi, bergteknik och bergmekanik och har arbetat i komplexa uppdrag som Nya Ludvika gruvor, Bergeforsens Kraftverk och Hamnbanan i Göteborg. De har under åren byggt upp en omfattande kundbas i Göteborgsområdet inom både offentlig och privat sektor.

– Vi är väldigt glada över att bli en del av Europas ledande teknikkonsultföretag och ser stora gemensamma utvecklingsmöjligheter i framtiden. Både våra medarbetare och kunder får tillgång till Swecos samlade kompetens och en större geografisk närvaro, säger Christian Höök, vd Petro Team Engineering.

För mer information, kontakta:

Johan Dozzi, vd Sweco Civil, 08-695 60 99,  johan.dozzi@sweco.se
Anna Lindqvist, pressansvarig Sweco Sverige, 08-696 51 90, anna.lindqvist@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är Europas ledande konsultföretag inom teknik och arkitektur med en omsättning på cirka 15,2 miljarder SEK (proforma 2014). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.