SWECO fortsätter växa internationellt med ny organisation

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2006 13:33 CEST

SWECO skapar en ny organisation för fortsatt expansion på den internationella marknaden. Den nya organisationen är i grunden geografiskt inriktad för att säkra koncernens starka position internationellt. Beträffande SWECO PIC, är
dessa organiserade länderövergripande.

- Från att tidigare ha varit ett svenskt teknikkonsultföretag med internationell verksamhet är vi i dag en internationell koncern där nästan hälften av våra anställda är verksamma utanför Sveriges gränser. Därför är det naturligt att vi utvecklar en ny organisation, säger Wigon Thuresson, VD och Koncernchef i SWECO.

Med den nya organisationen ges bättre förutsättningar att lyckas i den globala branschkonsolideringen.

- Vi har blivit dubbelt så stora och samtidigt ökat lönsamheten på bara några år. Genom att utveckla en ny internationell organisation kan vi fortsätta vår
framgångsrika och lönsamma expansion, säger Wigon Thuresson.

Den nya internationella organisationen får följande utseende:
- SWECO Sverige. Ny chef blir Eva Nygren (för närvarande VD i SWECO FFNS). SWECO Sverige innefattar de nuvarande åtta svenska dotterbolagen och får 2 008 anställda.

- SWECO Grøner, Norge. Chef Vibecke Hverven, 498 anställda.

- SWECO Finland. Ny chef blir Lauri Hintikka, 60 anställda.

- SWECO Baltikum och Östeuropa. Ny chef blir Per Johansson (även VD SWECO VIAK),
78 anställda.

- SWECO Ryssland. Ny chef blir Eva Nygren, 35 anställda.

- SWECO PIC, Industri. Chef Lauri Hintikka, 1 068 anställda.

Eva Nygren, VD för SWECO FFNS Arkitekter, efterträds av Jan Mattsson i samband med att hon tillträder tjänsten som chef för SWECO Sverige. Jan Mattsson är för närvarande regionchef för SWECO FFNS i Örebro.

SWECOs nya organisation träder i kraft den 2 maj 2006.

För ytterligare information kontakta:
Wigon Thuresson, VD och Koncernchef i SWECO, tel 08-695 66 02, 0734-12 66 02

SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. SWECO har 3700 anställda i åtta länder och omsatte 2005 cirka
3,4 Mdr SEK. För närvarande genomför SWECO uppdrag i cirka 45 länder runt om i världen.
SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen.