SWECO säljer SWECO Ecoanalys

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2003 16:00 CET

SWECO VIAK säljer miljölaboratoriet SWECO Ecoanalys, med ett trettiotal anställda, till Analytica AB.

SWECO Ecoanalys är ett ackrediterat miljölaboratorium som erbjuder ett brett utbud av analyser för bland annat dricksvatten, avloppsvatten, jord och slam.

- Syftet med försäljningen är att renodla vår konsultverksamhet inom vatten och miljö. SWECO Ecoanalys får nu en ägare som har analysverksamhet som sin kärnkompetens, säger Per Johansson, VD i SWECO VIAK.

Analytica, som är en samarbetspartner till SWECO sedan många år, har hög kompetens inom metallanalyser, såväl i Sverige som internationellt. De har också gjort stora satsningar på laboratorieutrustning och invigde förra året ett stort specialbyggt laboratorium i Luleå.

- Förvärvet utgör ett logiskt komplement till vår nuvarande verksamhet och stärker vår position som ett av de ledande laboratorierna i Skandinavien, säger Christer Pontén, VD i Analytica.

Analytica tar över SWECO Ecoanalys befintliga lokaler och personal i Stockholm, där verksamhet även fortsättningsvis kommer att bedrivas.

SWECO är Sveriges största konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur; SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO THEORELLS, SWECO Projektledning, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide, SWECO Connect och Statkraft Grøner. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen.

För ytterligare information kontakta:
Christer Pontén, VD Analytica AB, tfn 070 634 6637
Per Johansson, VD SWECO VIAK AB tfn 08 695 66 68