Sweco sparar energi i Umeås nya friskvårdssatsning, Nannabadet

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 13:00 CET

Sweco utför projekteringen av rör- och luftinstallationer i Umeås nya bad- och friskvårdsanläggning, Nannabadet i centrala staden. I uppdraget ingår även ansvar för att energiberäkna hela byggnaden.

Syftet är att analysera hur mycket energi badhuset förbrukar och optimera installationer och byggnadsutformning för att minimera förbrukningen.

– Nannabadet är ett spännande projekt som kommer att vara till glädje för Umeåborna lång tid framöver med sitt läge mitt i stan. Badhus är alltid en utmaning att energioptimera eftersom det har ett komplext inomhusklimat och förbrukar mycket energi. Samtidigt är besparingspotentialen hög om man tänker till i ett tidigt skede, säger Ann-Louise Lökholm, Vd, Swecos installationskonsulter.

– Även kraven på rätt utformade installationer är höga för att undvika problem med fukt och kondens i framtiden. Här har vi stor nytta av våra erfarenheter från arbetet med Himlabadet i Sundsvall .

Det nya badhuset i kvarteret Nanna får en totalyta på cirka 12000 kvadratmeter och kommer att innefatta flera simbassänger, varav en multibassäng med höj och sänkbart djup, en rehab-bassäng och en äventyrsdel. Dessutom ryms träningslokaler och parkeringsdäck i två plan.

Efter en lång planeringsprocess är projektet nu i full gång och beräknas stå färdigt i början av 2016. Förutom energisamordning och projektering ansvarar Swecos installationskonsulter även för 3D-samordningen.

För ytterligare information kontakta:

Thomas Gothnell, Uppdragsledare Sweco Systems. Telefon +46 (0)70-674 52 45, thomas.gothnell@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och
arkitektur. Sweco omsätter ca 8,8 miljarder SEK och har ca 9 000 anställda i
Norden och i centrala och östra Europa. För närvarande genomför Sweco uppdrag i
cirka 80 länder runt om i världen.
Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB