Sweco sprider ljus över Zlatanstatyn

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2019 15:40 CEST

Sweco ljussätter statyn av fotbollsikonen Zlatan Ibrahimovic. Fotograf: Johannes Danielssen.

Swecos installationskonsulter har haft det prestigefyllda uppdraget att ljussätta statyn av fotbollsikonen Zlatan Ibrahimovic. Idag invigdes statyn på Stadiontorget i Zlatans hemstad Malmö.

Den drygt tre meter höga och flera ton tunga statyn har ljussatts av Sweco på uppdrag av Stadsfastigheter i Malmö.

– Det har varit ett riktigt roligt uppdrag att få lyfta upplevelsen av statyn i mörker. Ljussättningen har varit speciell då vi har försökt att återskapa konstnärens önskemål om en känsla av att solen belyser statyn. Vi har arbetat med belysningsberäkningar, visualisering och projektering där vi som alltid haft en nära dialog med vår uppdragsgivare, säger Niclas Sandqvist och Karl Vikberg, elingenjörer på Sweco.

– Samarbetet med Sweco har gått utmärkt trots den tajta tidsplanen där Sweco mycket ambitiöst har tagit sig an uppdraget, säger Peter Hingström, projektledare på Stadsfastigheter.

I ceremonin kring avtäckningen deltog Zlatan själv tillsammans med representanter för Svenska fotbollförbundet, Malmö stad och hemmaklubben Malmö FF. Även konstnären Peter Linde var på plats.

Zlatan har i tidigare pressmeddelande sagt: ”Jag är väldigt glad över att min staty kommer att stå i Malmö. Det var min önskan från allra första början. Det var här allt startade och det är här jag har mitt hjärta”.

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 16 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 18,7 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.