Swecon lanserar den helt nya materialhanteraren Volvo EW240E - byggd av experterna

Volvo Construction Equipment har utifrån företagets omfattande erfarenhet skapat sin starkaste och mest innovativa materialhanterare någonsin – EW240E.

Volvo Construction Equipments nya materialhanterare EW240E är utvecklad specifikt för avfalls- och återvinningsindustrin och tillverkas i Volvos fabriker. Det är en kraftfull och tillförlitlig maskin som du kan lita på även under mycket tuffa arbetsförhållanden. Den mångsidiga maskinen säkerställer tack vare beprövade och testade funktioner maximal produktivitet och flexibilitet.

EW240E väger 26 ton och drivs av Volvos steg 4-motor med 129 kW (173 hk) effekt och 850 Nm vridmoment vid endast 1 350 varv/min. Med en 6,5-meters rak bom och 5 meter långt svanhalsskaft har maskinen en imponerande räckvidd framåt – mer än 11 meter.

Specialbyggd för materialhantering

Materialhanteraren EW240E är baserad på flera decenniers konstruktionserfarenhet och specialbyggd för materialhanteringsuppgifter. Tack vare beprövade komponenter som används i Volvos övriga hjulgrävare har Volvo kunnat skapa en perfekt maskin som uppfyller specifika materialhanteringskrav. Även om den senaste maskinen är baserad på föregångarnas etablerade konstruktion, har den även en mängd nya funktioner som har genomgått noggrann testning under verkliga förhållanden.

EW240E är byggd för hög produktivitet och minimala driftuppehåll, och är idealisk för arbetsuppgifter där det krävs optimal räckvidd och exceptionell överblick. Maskinen är tillverkad med en speciell överdel och förstärkt undervagn som tål den stora belastning som maskinen utsätts för vid skrotsortering. Övriga skillnader jämfört med en standardgrävmaskin är hydraulmanövrerad hytt, fyra stödben som standard, helgummidäck och skräddarsydd rak bom för flexibel montering av antingen ett femmeters svanhalsskaft eller ett fyrameters grip- och sorteringsskaft.

Prestanda har förbättrats tack vare bommen med flytfunktion och bomcylinderns dämpning, vilket minimerar skakningar och håller gripen på plats för ökad stabilitet. Gripstyrningen och den mjuka vridbromsen fungerar i harmoni vid samtidig användning och det optimerade hydraulsystemet ger omedelbar respons, vilket sammantaget ger förbättrad precision.

Föraren arbetar komfortabelt från den rymliga Volvo-hytten, som kan höjas upp till fem meter över marknivå och därmed ger föraren ett fågelperspektiv över omgivningen. Hytten är stabil även på hög höjd, och har dessutom dubbel dämpning som minskar ljudnivå och vibrationer. Säkerheten har förstärkts genom att EW240E-maskinens skaft har ett begränsat rörelseområde, vilket gör att risken för kollision mellan hytt och grip elimineras. Som extra säkerhet vid inomhusarbete finns höjdbegränsningsfunktion som tillval. In- och urstigning underlättas tack vare klara färger på ledstänger och steg, samt att stödbenen har försetts med fler steg.

Mångsidig av naturen

EW240E är mångsidig av naturen och kan anpassas på både in- och utsidan. Produktiviteten maximeras genom att maskinen kan anpassas exakt efter den aktuella uppgiften. Maskinen kan exempelvis utrustas med antingen ett svanhalsskaft eller rakt skaft beroende på arbetsuppgift. Griparna är optimerade med hjälp av fabriksmonterade tillbehörskretsar, och samverkar perfekt med maskinen.

Maskinen kan enkelt skräddarsys efter den aktuella uppgiften, och dessutom anpassas med ett flertal tillval efter behov. Hyttens generösa glasytor ger runtomsikt och hög säkerhet. Sikten kan förbättras ytterligare med Volvo Smart View eller ett polykarbonatfönster i ett stycke med skyddsfilm. Comfort Drive Control (CDC) ger föraren möjlighet att styra maskinen enbart med rullen på styrspaken i upp till 20 km/h – en ny funktion på Volvos hjulgrävmaskiner. EW220E- och EW240E-modellerna kan beställas utan rattstång. Föraren kan därmed styra maskinen, inklusive tiltrotator och stödben, enbart med styrspaken.

E för effektivitet

Materialhanteraren EW240E är både effektiv och bränslesnål. Automatisk tomgångsreglering, som minskar varvtalet till tomgång när reglagen inte har använts under en viss tid, bidrar tillsammans med automatisk motoravstängning till lägre bränsleförbrukning. EW240E-maskinen har ett ECO-läge som slås på automatiskt, samt många andra funktioner som ökar bränsleeffektiviteten och minskar maskinslitaget.

EW240E har konstruerats för enkel service som gör att den blir lättare att hålla igång. Smörjpunkterna på alla hjulgrävmaskiner i E-serien är grupperade och filtren är placerade bakom motorluckor med stor öppningsvinkel – allt tillgängligt från marknivå. Och med bättre åtkomst till exempelvis kylaren och grillen förenklas underhållet så att föraren lättare kan hålla tidsplanerna.

Med en maskin tillverkad till 100 % i Volvos fabriker har du som kund tillgång till Volvos alla tjänster som hjälper till att ge maximal avkastning på investeringen. Från Volvo Originaldelar och Swecons välutbildade servicetekniker till proaktiv maskinövervakning och maskinförarutbildning – allt tillgängligt från en plats.

NYCKELSPECIFIKATIONER VOLVO EW240E MATERIALHANTERARE

Motor Volvo D6J
Maskinvikt, kg
Rak bom, sorteringsskaft 4 m, dubbla Solideal-däck 10.00-20, sorteringsgrip med redskapsfäste (1 500 kg)