Swecons rekordorder från FMV nästan fördubblas!

Swecons rekordorder från FMV nästan fördubblas!

Swecons rekordorder från Försvarets Materielverk, FMV, växer. Ursprungsordern på maskiner för 140 miljoner kronor utökas nu med en beställning på hjullastare för ytterligare drygt 100 miljoner kronor.
– Fantastiskt roligt. Det är den största affären jag någonsin genomfört, kommenterar en nöjd Tomas Nieminen, key account manager på Swecon.

Så sent som i april blev det klart att FMV köper ett större antal Volvo L90F hjullastare och EC210CL grävmaskiner. Ordern, den största i Swecons historia, var värd 140 miljoner kronor och innehöll även ett optionsavtal på fler maskiner.

Nu, bara några månader senare, löser FMV ut större delen av optionen genom att köpa fler L90F hjullastare för ytterligare drygt 100 miljoner kronor. Då som nu är specifikationerna och kraven mycket detaljerade.

I grundordern gällde det grävmaskiner för användning i internationella uppdrag och bland anpassningarna finns splitterskyddad hytt, ökat vaddjup till 1,2 meter, fjärrstyrning samt mycket annan militärspecifik anpassning. Hjullastarna i den första beställningen ska användas för militär flygplatsdrift där den militära anpassningen inte är lika omfattande.

Bepansrad hjullastare

I tilläggsordern ska hjullastarna anpassas på samma sätt som grävmaskinerna med bland annat splitterskyddad hytt. Mitt i glädjen ser Tomas Nieminen att det krävs ett intensivt arbete för att klara av affären.

– Hjullastarna i den senaste affären kräver många anpassningar som ska testas och verifieras. Kravet är att ha en prototyp framme under 2011 och att serieleveranserna ska ske i början på 2012.

Det är inte första gången som FMV väljer Swecon som leverantör. I slutet av 2007 lade FMV en prestigeorder till Swecon på 14 maskiner – en grävmaskin samt 13 hjullastare i tre olika modeller – för att utrusta EU:s snabbinsatsstyrka Nordic Battlegroup.

Swecon Anläggningsmaskiner AB är återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner i Sverige. Sweconkoncernen finns även representerad i de baltiska länderna samt delar av Tyskland.

Swecon Anläggningsmaskiner AB omsätter cirka 1,7 miljarder kr (2009).