Volvo lanserar medelstora och stora hydraulhammare i HB-serien

Volvo lanserar medelstora och stora hydraulhammare i HB-serien

Volvo Construction Equipments nya serie HB hydraulhammare för 14-70-tons grävmaskiner som presenterades i våras, kommer till den svenska marknaden under våren 2015. HB-seriens hållbara, kraftfulla hydraulhammare är enkla att installera och den ideala partnern för de tuffaste jobben inom segmenten gruvdrift, stenbrott och bygg- och anläggning.

Med en tjänstevikt på 909 till 6 031 kg, arbetar de 11 hydraulhammarna i Volvos serie HB14 till HB70 tillsammans i perfekt harmoni med Volvos grävmaskiner, från EC140 till EC700 – och levererar konsekvent effekt och brytkraft oavsett vilken arbetsuppgift de ställs inför.

För optimal stabilitet är Volvos hydraulhammare och maskiner perfekt anpassade för varandra så att de kan arbeta i harmoni. Dessa hydraulhammare är också noggrant anpassade till maskinens hydraulik, vilket förbättrar deras prestanda ännu mer.

Hydraulhammarna HB14 till HB70 är självsmörjande och inkapslade i ett helt slutet hus som skyddar kraftaggregatet, förlänger deras livslängd och minskar bullret. Deras hydraulsystem skyddas från tryckstegringar av högkapacitetsackumulatorer som även ger ökad slagenergi.

För flexibilitet och ökad produktivitet kan användaren välja mellan två olika frekvenser beroende på användningsområdet, med hjälp av hydraulhammarens hastighetsreglage. En buffertdämpare minskar buller och vibrationer i maskinen, vilket ökar förarens komfort och säkerhet samtidigt som det reducerar risken för skador på bom och skaft. En anti-tomslagsfunktion förhindrar att hammaren fortsätter att slå när materialet är helt genombrutet.

Den mångsidiga HB-serien kan också anpassas beroende på användningsområde med en mängd olika verktyg, som bland annat pikspett, pikmejslar av pyramidtyp, mejslar och trubbspett. HB-seriens hydraulhammare kan köpas som ett allt-i-ett-paket med hydraulslangar, hammarfäste (detta medföljer som standard på vissa marknader) och hammarverktyg – så att du kan sätta dem i arbete på en gång, oavsett om de används i nya maskiner eller i en befintlig maskinpark.

Ett heltäckande utbud av reservdelar finns hos den riktstäckande återförsäljaren Swecon Anläggningsmaskiner. HB-seriens hydraulhammare har Volvos garanti, och precis som för alla Volvo-redskap har du stöd av Volvos servicenätverk som ger den trygghet som bara en världsomspännande infrastruktur av tekniker, verkstäder och återförsäljare kan ge.