Med hjälp av ackreditering  kommer naturvärdesinventeringar kunna kvalitetssäkras.
Med hjälp av ackreditering kommer naturvärdesinventeringar kunna kvalitetssäkras.

​Naturvärdesinventeringar kan kvalitetssäkras

Trots att naturvärdesinventeringar ligger till grund för domar i Mark- och miljödomstolen har det hittills inte funnits någon standardiserad kvalitetskontroll för hur de utförs. Från och med i år kommer naturvärdesinventeringar kunna kvalitetssäkras genom ackreditering.

När ny mark ska exploateras görs ofta en naturvärdesinventering för att värdefulla naturområden inte ska råka byggas bort. Resultatet av en sådan undersökning spelar stor roll för natur- och djurlivet och är ett betydelsefullt underlag för miljökonsekvens­beskrivningar när Mark- och miljödomstolen ska ta beslut om ett område ska få bebyggas eller inte. För såväl miljö som byggherrar och domstol är det viktigt att undersökningarna är pålitliga.

SIS är en ideell förening som arbetar för standardisering i Sverige. När SIS tekniska kommitté tog fram en samlad och standardiserad metod för naturvärdes­inventeringar - SS 199000:2014 blev det möjligt att skapa pålitliga bedömningar.

Myndigheten för ackreditering och teknisk kontroll, Swedac, har efter dialog med Trafikverket, Naturvårdsverket och Havs- och Vattenmyndigheten nu öppnat för att företag som gör naturvärdesinventeringar ska kunna ackrediteras. Företagens kompetens att tillämpa SS 199000:2014 kommer att granskas utifrån den internationella standarden, ISO/IEC 17020.

Det är Swedac i sin roll som myndighet och nationellt ackrediteringsorgan som har tillsynsansvar och ska se till att standarden efterlevs. Om ett företag ackrediterats för att utföra naturvärdesinventeringar är deras oberoende ställning gentemot byggherrar samt kompetens säkerställd och själva undersökningen kvalitetssäkrad.

En ackreditering innebär alltså en kvalitetsstämpel och ger bra konkurrenskraft för de ackrediterade företagen och ökad trygghet både för inblandade parter och natur, då man får bättre möjlighet att ta vara på känsliga naturområden och biologisk mångfald.

För mer information kontakta:

Sophie Svensson, bedömningsledare Swedac
sophie.svensson@swedac.se