Bacardí öppnar rombar på Arlanda

Bacardí öppnar rombar på Arlanda

Miamis flygplats har redan en, Torontos likaså. Nu får även Sverige sin första Bacardíbar, ”Casa Bacardí”, belägen vid terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport. Här kommer Bacardí att erbjuda resenärer klassiska drinkar i en genuin rombar som för tankarna tillbaka till 1950-talets Kuba.

Fredagen den 22 februari hade Bacardís nya rombar premiär på Arlanda. Baren, som heter ”Casa Bacardí”, ligger efter säkerhetskontrollerna vid terminal 5, i gateområde 3. Tillsammans med SSP och Swedavia kommer Bacardi att välkomna romsugna resenärer, alla dagar i veckan.

– Vi är otroligt glada över att äntligen kunna öppna vår egen bar på Arlanda. Vi har skapat en gammaldags och genuin rombar som passar alla typer av resenärer. I Bacardíbaren kommer de mötas av varma, starka färger och doften av mynta. Allt med en förnimmelse av det exotiska Karibien, säger Petra Caspolin, varumärkesansvarig för Bacardí i Sverige.

Bacardí, som under 2012 firade 150 år, har en gedigen portfolio av romdrinkar. I den nya baren på Arlanda kommer Bacardí att fokusera sin servering på klassiker som Mojito, Cuba Libre och Daiquirí. Tillsammans med de välkända drinkarna kommer resenärerna att kunna njuta av tilltugg såsom tapas, sallader och smörgåsar, i en avslappnande miljö.

– I vår ständiga strävan att erbjuda Arlandas resenärer nya och spännande mat- och dryckesupplevelser och att vara ett gott skäl till att anlända tidigt till flygplatsen, är vi glada och stolta över att öppna Arlandas första riktiga rombar, säger Lars Edengréen, VD på SSP Sverige.

– För många börjar resan redan på flygplatsen och vi vill förhöja upplevelsen och skapa ”pirret” för våra resenärer. Våra besökare kommer nu att kunna ta del av ett ännu större utbud, och vi välkomnar Bacardís rombar till Arlandas Terminal 5, säger Roel Huinink, VD på ASDC som ansvarar för utveckling av butiker, restauranger och kommersiell service på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport.

För ytterligare information, kontakta:

Jeanette Ramnitz, presskontakt för Bacardí i Sverige
E-mail: jeanette@agency.se

Petra Caspolin, varumärkesansvarig för Bacardí i Sverige
E-mail: pcaspolin@bacardi.com
Tel: 08 566 480 03, 0702 766 733

Lars Edengréen, VD på SSP Sverige
E-mail: info@ssp.se

Roel Huinink, VD, ASDC (Arlanda Schiphol Development Company AB)
E-mail: roel.huinink@asdc.se

ENJOY RESPONSIBLY

Om Bacardí
Bacardi AB är det svenska dotterbolaget till Bacardi Limited, världens största privatägda spritkoncern. Redan 1862, i Santiago de Cuba, revolutionerade Don Facundo Bacardí Massó spritindustrin då han skapade världens första lagrade ljusa rom. BACARDÍs unika smak inspirerade de tidigaste cocktailpionjärerna att skapa några av världens mest berömda drinkar, bland andra Mojito (1862), Daiquirí (1898) och Cuba Libre (1900). Idag tillverkas BACARDÍ Rom i Puerto Rico och Mexico där vår Maestro de Ron säkerställer att smaken är densamma idag som när den först skapades 1862.

Dotterbolagen inom koncernen producerar och marknadsför fler än 200 internationellt erkända spritvarumärken, bland andra BACARDÍ Rom, världens ledande romvarumärke; MARTINI Vermouth, världsledande inom Vermouth; GREY GOOSE Vodka, världens mest sålda super-premium vodka; DEWAR'S blended Scotch whisky, USA's mest sålda blended Scotch whisky och BOMBAY SAPPHIRE Gin, världens största premium-ginvarumärke. BACARDÍ, fladdermuslogotypen och alla andra logotyper som finns på produkter från Bacardi är registrerade varumärken under Bacardi & Company Limited eller under andra dotterbolag till Bacardi Limited.

Om SSP
SSP, The Food Travel Experts, är det ledande restaurangföretaget inom resemiljöer. SSP driver restauranger, barer, caféer och butiker på flygplatser, järnvägsstationer, vägkrogar, gallerior, konferenscenter, idrottsarenor samt inom andra trafikplatser. Efter 60 år i branschen har SSP idag över 30 000 medarbetare som tar hand om drygt fem miljoner kunder varje vecka. Företaget har verksamhet på fler än 140 flygplatser och 250 järnvägsstationer samt driver över 2 150 enheter i mer än 30 länder över hela världen. SSP har en bred portfölj av över 200 internationella, lokala och franchisade varumärken. Bland dessa återfinns Upper Crust, Starbucks, Caffè Ritazza, Burger King, M&S Simply Food, Bonne Journée, Pizza Hut, Caviar House & Prunier samt det ledande japanska varumärket Ajisen Ramen, liksom attraktiva koncept som till exempel Montreux Jazz Café i Genève och Bambini Wine Room i Sydney. Varumärkesportföljen skräddarsys för varje specifik plats och avgörs av variabler som till exempel passagerarprofil, kundernas behov, läge, storlek och utformning. Läs mer på www.foodtravelexperts.com/sweden.

Om Swedavia
Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 11 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 5 miljarder kronor per helår och har 2 600 medarbetare.
www.arlandaairport.se

Presskontakt Tf Presschef - Acting Head of Media Relations Press och Media 010-109 01 00